Het Forum voor de liefhebbers van Malawi Cichliden...

Tegellijm slecht voor planten/algen groei?

Tegellijm slecht voor planten/algen groei?

Berichtdoor Baars » Do 30 Jun 2016 21:34

Beste allen,

Momenteel wil ik de bodem van me aquarium voorzien van piepschuim en een laag zand er op plakken, daarnaast wil ik ook wat zelfgemaakte rotsen op de wanden plakken.
Nou heb ik heel wat fora's afgelezen betreffende de toepassing van tegellijm en eventuele nadelen die er aan zitten.
Conclusie is dat de meningen er over verdeeld zijn en ik geen eenduidig antwoord heb kunnen vinden.

Hopelijk dat wat ervaren mensen op dit forum een verlossend antwoord kunnen geven.
Ik zit met de volgende vragen n.a.v mijn zoektocht:

-Kan tegellijm zonder exposyhars gebruikt worden (in combinatie met acrylverf om wat kleur op de rotsen te geven)?

-Sommige zeggen, dat in het geval van malawies of tanganikas je tegellijm alleen kan gebruiken, omdat deze biotopen vaak geen planten bevatten en tegellijm "niet" geschikt is om alleen te gebruiken, in het geval er planten in het aquarium aanwezig zijn. Als dit klopt, hoe zit het dan met algengroei, groeien algen nog wel? Mijn bedoeling is om algen te laten groeien namelijk en als dat niet mogelijk is met het alleen toepassen van tegellijm, dan moet ik toch de combinatie gaan gebruiken met exposy hars.

-Kan tegellijm er af brokkelen naarmate van tijd als de malawies (in het geval van algengroei) van de rotsen gaan eten?

Ik heb gemerkt dat meerdere mensen met de vraag zitten of tegellijm ook in bepaalde gevallen zonder exposyhars gebruikt kan worden, met jullie bevindingen en antwoorden op de bovengenoemde vragen zullen dus hopelijk ook andere hier profijt van hebben.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Baars
Gebruikers-avatar
Baars
50+ Berichten
50+ Berichten

Dit forum wordt gesponsord door:

KiteLight

van Heesplein 4
2651 BA Berkel & Rodenrijs
06-51768707

Re: Tegellijm slecht voor planten/algen groei?

Berichtdoor maison reef » Vr 01 Jul 2016 8:31

-Kan tegellijm zonder exposyhars gebruikt worden (in combinatie met acrylverf om wat kleur op de rotsen te geven)?

Neen...

Je hebt het antwoord deels zelf al gegeven, het gaat inderdaad afbrokkelen/oplossen na verloop van tijd, dat wil je niet in je bak, (acryl)verf gaat ook geen lang leven beschoren zijn zonder epoxy.
Epoxy gaat er gewoon voor zorgen dat je een afdekking krijgt van de gebruikte stoffen die in principe niet in een aquarium dienen voor te komen.
Een bonte baars die een 2de "B" mist kan alsnog heel kleurrijk zijn
maison reef
4000+ Berichten
4000+ Berichten

Afbeeldingen: 146
Artikelen: 2

Berichtdoor Baars » Vr 01 Jul 2016 19:35

Bedankt voor je bericht en je antwoord op mijn vraag maison reef!

Zijn er dus geen andere mogelijkheden zonder de combinatie met epoxy hars voor een lange/duurzame behoud van een zelf gemaakte achterwand/rotsen?

Ik las ook wat over portland cement, maar mij is daar ook het fijne van nog niet duidelijk...

ps.ik zie trouwens nu dat ik exposyhars heb geschreven inplaats van epoxy

Met vriendelijke groet,

Baars
Gebruikers-avatar
Baars
50+ Berichten
50+ Berichten

Berichtdoor gorgoroth » Ma 04 Jul 2016 16:57

je kan eerst je basis maken met piepschuim of iets in die aard en dan glasvezel en epoxy gebruiken, als je een aantal lagen glasvezel met epoxy over dat piepschuim legt kan je achteraf het piepschuim gewoon verwijderen en krijg je een holle 3D-achterwand, cement gaat op termijn ook afbrokkelen en in het begin schiet je PH naar omhoog dus dat zou ik zowieso niet aanraden.
Gebruikers-avatar
gorgoroth
600+ Berichten
600+ Berichten

Afbeeldingen: 20

Berichtdoor Baars » Ma 04 Jul 2016 20:33

gorgoroth schreef:je kan eerst je basis maken met piepschuim of iets in die aard en dan glasvezel en epoxy gebruiken, als je een aantal lagen glasvezel met epoxy over dat piepschuim legt kan je achteraf het piepschuim gewoon verwijderen en krijg je een holle 3D-achterwand, cement gaat op termijn ook afbrokkelen en in het begin schiet je PH naar omhoog dus dat zou ik zowieso niet aanraden.

Bedankt gorgoroth voor je bijdrage,hier heb ik zeker wat aan!

Misschien wat afwijkend van het onderwerp, maar hoe zit het met takken of iets dergelijks wat je in een wand verwerkt met epoxy hars, gaat dat rotten op termijn? Ik zou zeggen van niet omdat de epoxy hars alles in een buffer zet, maar als iemand daar ervaring mee heeft of wat nuttigs over te zeggen heeft, dan hoor ik het graag!

Met vriendelijke groet,

Baars
Gebruikers-avatar
Baars
50+ Berichten
50+ Berichten

Berichtdoor Baars » Za 11 Mrt 2017 17:26

Beste alle,

In de begin vraag van de post ging het mij of epoxy hars weggelaten kan worden en daarvoor in de plaats tegellijm gebruikt kan worden(die vraag is beantwoord, waarvoor dank!). Inmiddels is er al weer een tijd voorbij, maar ik heb nu dezelfde vraag, maar dan precies andersom.

Kan men acrylverf gebruiken op tempex platen en dan vervolgens (na het drogen) epoxy hars aanbrengen, "zonder" daar tussen eerst tegellijm te gebruiken?

Ik lees dat men vaak na het maken van een achterwand van tempex/piepschuim eerst tegellijm gebruikt, daarna de achterwand op een gewenste kleur brengen met acrylverf en daarna epoxy hars. Ik vraag me in deze volgorde af wat de toegevoegde waarde van tegellijm is(meer structuur? betere onderlaag voor kleur? etc etc.) en of de stap met tegellijm niet weggelaten kan worden?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Baars
Gebruikers-avatar
Baars
50+ Berichten
50+ Berichten

Berichtdoor Powerbull » Za 11 Mrt 2017 18:14

Hey,

Voor behoud van je wand en kleuren moet je epoxyhars gaan gebruiken. Ik ben op dit moment ook bezig met heg maken van een wand. De maat is 120 x 65cm. Het wordt een 100% mbuna bak.

Afbeelding
Het fundament namelijk het piepschuim.

Afbeelding
Buisjes van verschillende diameters vast gelijmd op het schuim. Deze buisjes dienen als extra schuil plaatsen voor de mbuna cichlide.

Afbeelding
Pur pur en nog meer pur^^.

Afbeelding
Na zeker 8 uur snijden, schuren en vormgeven tevreden en begonnen met tegellijm.

Afbeelding
Eerste laag tegelijm zit er op. Over een paar dagen de 2e laag.

Nadat de 2e laag droog is kleuren.

Nadat de verf droog is 1e laag epoxyhars.

Direct nadat je de 2e laag epoxyhars hebt aangebracht wat zand eroverheen blazen.

Veel succes!!!
Powerbull
50- Berichten
50- Berichten

Berichtdoor patrick40 » Za 11 Mrt 2017 19:15

@Powerbull

Wauw, dat ziet er erg gaaf uit man :clap:
Heb je daar geen eigen topic over?

Gr, Patrick
patrick40
1000+ Berichten
1000+ Berichten

Berichtdoor Powerbull » Za 11 Mrt 2017 19:24

Bedankt voor het compliment hoor. Doet me goed. Uk ben er erg druk mee maar het ziet er echt waanzinnig uit. Dat is een goeie. Ik zal er inderdaad 1 maken voor de liefhebbers. Heerlijk je creativiteit delen met de andere aquaria buddy's ^^.
Powerbull
50- Berichten
50- Berichten

Berichtdoor JopyG60 » Ma 13 Mrt 2017 8:54

Baars schreef:Kan men acrylverf gebruiken op tempex platen en dan vervolgens (na het drogen) epoxy hars aanbrengen, "zonder" daar tussen eerst tegellijm te gebruiken?

Ik lees dat men vaak na het maken van een achterwand van tempex/piepschuim eerst tegellijm gebruikt, daarna de achterwand op een gewenste kleur brengen met acrylverf en daarna epoxy hars. Ik vraag me in deze volgorde af wat de toegevoegde waarde van tegellijm is(meer structuur? betere onderlaag voor kleur? etc etc.) en of de stap met tegellijm niet weggelaten kan worden?

Je kan alles waterdicht maken met epoxy, daar heb je de tegellijm niet voor nodig.
De reden dat men tegellijm gebruikt is puur om zo gemakkelijk een rotsstructuur te kunnen creëren (en evt ook voor de kleur)
Gebruikers-avatar
JopyG60
150+ Berichten
150+ Berichten

Afbeeldingen: 0

Berichtdoor Baars » Di 14 Mrt 2017 21:22

@ Powerbull

Haha lachen, gaaf dat je dit deelt! Creatief idee van je en leuk dat hierbij het welzijn van de vissen hoog in het vaandel staat!
Heb je inderdaad geen aparte topic geopend hiervoor, ik zou namelijk best nog willen reageren daar op en (hardop) willen meedenken.

@ JopyG60,

Dank je wel voor je reactie!
Als dat het is v.w.b de tegellijm, dan is mijn vraag beantwoord.
Gebruikers-avatar
Baars
50+ Berichten
50+ Berichten

Berichtdoor maison reef » Wo 22 Mrt 2017 11:50

Tegellijm gaat er (mede) voor zorgen dat het gigantische drijfvermogen van piepschuim en aanverwanten (PUR) toch ietwat gecompenseerd zal worden. Ik vrees zelfs een beetje voor de achterwand van Powerbull. Je moet deze wand wel heel goed kunnen bevestigen wil ze niet met een enorme kracht uit je bak knallen. Zo zijn er hier al verscheidene zelfbouwwanden komen bovendrijven op het forum.
Een bonte baars die een 2de "B" mist kan alsnog heel kleurrijk zijn
maison reef
4000+ Berichten
4000+ Berichten

Afbeeldingen: 146
Artikelen: 2

Berichtdoor Baars » Vr 24 Mrt 2017 21:46

maison reef schreef:Tegellijm gaat er (mede) voor zorgen dat het gigantische drijfvermogen van piepschuim en aanverwanten (PUR) toch ietwat gecompenseerd zal worden. Ik vrees zelfs een beetje voor de achterwand van Powerbull. Je moet deze wand wel heel goed kunnen bevestigen wil ze niet met een enorme kracht uit je bak knallen. Zo zijn er hier al verscheidene zelfbouwwanden komen bovendrijven op het forum.

Oke dat is een eyeopener, dat wist ik namelijk nog niet...bedankt voor deze waardevolle tip!
Tegellijm is dus in dit geval zeker aan te raden als ik dit lees, los van de cosmetische eigenschappen die het volgens andere hun ervaring bezit.

Ik las een tijd geleden dat een forumlid met trekstrips de wanden aan stenen vast maakte zodat bij het veranderen van interieur de wand er makkelijk en snel uit gehaald kon worden. Nou weet ik niet of dit handig is en in de praktijk ook geen problemen opleverd.
Gebruikers-avatar
Baars
50+ Berichten
50+ Berichten

Berichtdoor Jeppie » Vr 24 Mrt 2017 22:46

Heb dit topic even doorgelezen...kleine reactie.

Achterwanden kan je maken in tempex, tegellijm (of iets dergelijks) erover en dan epoxy. Met of zonder kleurpigment.
Of in tempex en daarover betonmortel, Betamix bv., na uitharding moet je deze niet behandelen met epoxy.
Na uitharding is deze betonmortel neutraal, geeft geen stoffen af en is kei-hard.
Voor mijn nieuwe bak komt er een achterwand en zijwanden in spuitbeton, zelfde verhaal als de betonmortel.

De achterwand met pvc-pijpjes is geen goed idee, te veel stilstaand water. Ook is de kans groot dat wanneer een vis stervende is, zich in een pijpje zal terugtrekken. Met alle gevolgen vandien. Een rottende vis in je achterwand met en een nitrietpiek als gevolg.

Lang leve de creativiteit, maar eerst toch nog wat meer inlezen voor je deze wand in je bak gaat kitten.
Jeppie
250+ Berichten
250+ Berichten

Berichtdoor Baars » Di 28 Mrt 2017 21:25

Jeppie schreef:Heb dit topic even doorgelezen...kleine reactie.

Achterwanden kan je maken in tempex, tegellijm (of iets dergelijks) erover en dan epoxy. Met of zonder kleurpigment.
Of in tempex en daarover betonmortel, Betamix bv., na uitharding moet je deze niet behandelen met epoxy.
Na uitharding is deze betonmortel neutraal, geeft geen stoffen af en is kei-hard.
Voor mijn nieuwe bak komt er een achterwand en zijwanden in spuitbeton, zelfde verhaal als de betonmortel.

De achterwand met pvc-pijpjes is geen goed idee, te veel stilstaand water. Ook is de kans groot dat wanneer een vis stervende is, zich in een pijpje zal terugtrekken. Met alle gevolgen vandien. Een rottende vis in je achterwand met en een nitrietpiek als gevolg.

Lang leve de creativiteit, maar eerst toch nog wat meer inlezen voor je deze wand in je bak gaat kitten.

Goede bijdrage Jeppie,

Iets wat offtopic, maar ik had powerbull ook gevraagd om een link naar zijn topic om daar een reactie te plaatsen. Ik zat namelijk ook met de gedachten hoe hij de vissen te pakken krijgt als hij een bepaalde soort om wat voor reden dan ook er uit wil vangen. Stilstaand water had ik niet bij stil gestaan, maar dat is inderdaad ook een heel belangrijk punt.
Gebruikers-avatar
Baars
50+ Berichten
50+ Berichten

Terug naar Zelfbouw achterwanden