Het Forum voor de liefhebbers van Malawi Cichliden...

Welke materialen

Welke materialen

Berichtdoor ferryman » Zo 04 Okt 2015 12:12

Momenteel enkele platen piepschuim in mijn bezit die ik op de juiste maten wil maken en wil gaan bewerken. Het aquarium is 150*60, de bodem is wat minder belangrijk maar ik wil met piepschuim ook een paar rotsen maken die dan meteen op hun plek blijven zitten, eventueel een soort terrasjes o.i.d. Ik dacht zelfs aan een soort rots met waterval maar weet dat nog niet.
Het begin zal als volgt worden: opmeten van hoogte en breedte. Eigenlijk voor de breedte 3 platen van 50 cm gebruiken en daar bij de linker en de rechterkant wat af halen zodat er aan beide kanten de aanzuiging van mijn filter geplaatst kan worden. Een stukje open laten en een stuk plaat ervoor plakken dat ook bewerkt wordt. Ik wil ook voor de bodem een plaat gebruiken waar ik rotsen op maak en dit zou moeten kunnen aansluiten op de wand.
Nu moeten bepaalde stukken aan elkaar geplakt worden, waar is dat het beste mee te doen, ik dacht aan pur maar misschien werkt het ook goed met een of andere watervaste kit of de tegellijm die ik wil gaan gebruiken.
Als het ontwerp is gemaakt wil ik namelijk met een brander alles langs gaan waardoor het de harde laag krijgt en niet al die losse rommel erop achter blijft.
Over die laag gaat een dag later (ik wil de tijd nemen) tegellijm gesmeerd worden. Nu weet ik niet hoe ik het beste met kleuren kan werken, de gewone grijze of is het beter witte te nemen? Of misschien is er nog een betere optie.
Ik wil die tegellijm in 3 lagen doen maar misschien is dat wel te veel of net te weinig?
Daarna epoxy hars en ik dacht aan die van MR.boat maar hoeveel heb ik dan nodig?
Mijn vraag dus aan de kenners:
1 Wat gebruik ik om te verlijmen (kit of pur of tegellijm?)
2 Welke materialen gebruiken voor de kleur (witte of grijze tegellijm, pigment of misschien verf of iets in de epoxy hars?)
3 Hoeveel lagen gebruiken van de tegellijm?
4 Welke epoxy hars kan ik het beste nemen, welke hoeveelheid en hoeveel lagen.
5 Hoe lang moet ik het als het helemaal klaar is laten rusten. Eerst een tijd in water leggen of zo, spoelen enz.?
6 Wat zijn de voor en nadelen van een waterval (lucht via een pvc buisje in het zand waarna telkens het zand naar beneden valt in een cyclus). Het mooie is er namelijk van dat je de luchtbellen op deze manier wel iets bijzonders geeft of misschien is er nog een leuk idee dat ik nog niet gezien heb.
ferryman
50- Berichten
50- Berichten

Dit forum wordt gesponsord door:

GSM Sjop

Piusstraat 106
5021 JC Tilburg
tel: 013-5364632

Re: Welke materialen

Berichtdoor JopyG60 » Ma 05 Okt 2015 7:47

Hallo ferry,

1) Als je aan de ruit wilt lijmen kit, anders zou ik tegellijm gebruiken.
Ik heb eerst de grote vormen uitgezet met piep en pur schuim, daarna met 2-3 lagen tegellijm alles dichtgesmeerd.

2) grijze tegellijm maakt je wand al wat donker, om het dan op kleur te krijgen heb ik een laag zand in de epoxy gestrooid.
Mocht je een andere kleur willen dan moet je denk ik met pigmenten werken om door de epoxy te mengen maar hier heb ik geen ervaring mee.

3) 2-3 lagen is voldoende, dun beginnen en dan steeds iets dikker.

4) Ik had de mr boat 1500gr en nog iets van de helft over na een wandje van 200x70.

5) ongeveer een dag per laag, de tegellijm heeft miss wat langer nodig om het vocht eruit te laten maar dat kan je wel zien en voelen.
Toen de wand klaar was heb ik m eerst 2 dagen in de bak laten weken in zoutwater (1gr per liter zeezout).
daarna nog 3x geheel gespoeld (1 dag erin laten, dan weer wisselen) en na een week definitief gevuld.
Gebruikers-avatar
JopyG60
150+ Berichten
150+ Berichten

Afbeeldingen: 0

Terug naar Zelfbouw achterwanden