Het Forum voor de liefhebbers van Malawi Cichliden...

Opnieuw beginnen

Opnieuw beginnen

Berichtdoor ferryman » Di 15 Sep 2015 9:26

Ik heb dus wat cichliden in mijn bak. Toch denk ik dat ik wat verkeerd begonnen ben maar dat gaat goed komen. Advies is in ieder geval welkom.
Mijn idee is als volgt: ik wil een goede achterwand laten maken door iemand waar ik al mooie voorbeelden van heb gezien.
Om die erin te plaatsen zal de bak leeg moeten als het klaar is. De beste manier van een 3d achterwand plaatsen is naar mijn idee om die erin te plakken. Wat kan ik daarvoor het beste gebruiken?
Verder kan ik ook wel proberen zelf alvast een soort rotsformatie te maken die ik in het midden plaats, wat stenen, pvc buisjes, dit met pur behandelen en daarna tegellijm in 3 lagen, daarna epoxy hars. Welke hars kan ik daarvoor het beste gebruiken en waar is die het beste te halen? Ook de lijm o.i.d. voor de achterwand is nodig.
Verder heb ik er wel filterzand in zitten en dit vinden ze wel fijn om in te graven.
Ik heb een paar mooie malawi's maar helaas niet alles is malawi dus ga ik wel wat veranderen.
Mijn bestand op dit moment: Usisya koppel, SP44 m+v, Electric blue acara koppel, Zebra koppel, Labidochromis caeruleus yellow 4 stuks, een losse die ik zo de naam niet van heb. Verder zitten er wat corydorassen in en 2 algeneters, ook had ik nog wat kuhli's over die er nog in zitten.
Advies wat ik met mijn bestand zal moeten is welkom, nu is het al wel mooi maar het moet wel anders uiteraard. Ik wil ook graag de hongi, ik denk dat de acara en de zebra weg zal moeten maar misschien heeft iemand een beter idee.
ferryman
50- Berichten
50- Berichten

Dit forum wordt gesponsord door:

mrboat

Middel 221
1551 SW Westzaan/>tel: 06-29500679

Re: Opnieuw beginnen

Berichtdoor JopyG60 » Di 15 Sep 2015 10:19

Om een achterwand te lijmen heb ik gewoon glaskit gebruikt van bison.
En epoxy kan je het beste bij mr boat bestellen, .nl geloof ik.
Uiteraard een paar keer goed spoelen om de chemische resten uit je bak te krijgen.

Als je een goede opvang hebt voor je vissen, zou ik gewoon zelf proberen wat te bouwen.
Ikzelf heb er een tijd tegenop gekeken maar toen ik de prijzen zag van een wand die ik mooi vond ben ik het toch maar gaan proberen.
Het is mij iig enorm meegevallen, zeker als je met platen piepschuim begint en daar vast wat relief in brengt door meerdere lagen op elkaar te doen.
Met purschuim kan je er das snel wat natuurlijke vormen in brengen.

btw. in de technieksectie staat ook een how-to
Gebruikers-avatar
JopyG60
150+ Berichten
150+ Berichten

Afbeeldingen: 0

Berichtdoor ferryman » Di 15 Sep 2015 10:55

Ik denk dat ik het dan ook maar eens ga proberen, ik ga het eerst met een rots proberen en als dat gaat zoals ik wil ga ik een wand proberen, ik zal er eens over nadenken en zeker een stukje lezen.
Dankjewel voor de informatie.
ferryman
50- Berichten
50- Berichten

Berichtdoor Malawizon » Di 15 Sep 2015 11:28

Genoeg info te vinden over het zelf maken van een achterwand hier op het forum: http://www.malawifreaks.nl/viewforum.php?f=96
Gebruikers-avatar
Malawizon
Ere Lid
Ere Lid

Afbeeldingen: 35
Artikelen: 4

Berichtdoor ferryman » Zo 20 Sep 2015 18:26

Ik heb besloten om te gaan proberen mijn eigen wand te gaan maken maar ook de rotsen e.d.
Mijn idee is als volgt: ik wil eerst tempex platen regelen, die kan ik al ergens gaan ophalen van ongeveer 10 cm dik en ook wat dunner. De 10 cm dikke zou mooi zijn voor de achterwand, ik kan er dan wat uitsnijden voor reliëf en makkelijker rotsen maken. Ook wil ik voor de bodem tempex gebruiken en daar rotsen op bouwen.
Voor rotsen e.d. wil ik dan wat stenen gebruiken en er pur-schuim of zo op spuiten om een beetje rotsig uiterlijk te krijgen dat niet te zwaar is.
Om verder te gaan en echte rotsen te krijgen wil ik tegellijm gebruiken. Als alles klaar geknutseld is moet er epoxy hars op.
Zo heb ik het gelezen en dacht dat het wel wat zou kunnen zijn.
Nu heb ik een paar vraagjes: Tempex zou goed moeten zijn heb ik gelezen, daar kan ik al wat van gaan ophalen dat aan de maten voldoet en waar ik mee zou kunnen knutselen.
1. Welke pur-schuim kan ik gebruiken, gewoon van de action of gamma, is dat goed te doen?
2. Welke tegellijm is het beste, ik dacht gewoon poeder tegellijm van de gamma, grijs gekleurd. Of is er iets dat beter te doen is.
3. Epoxy hars, maakt het uit welke of is gewoon epoxy hars goed mits de verhouding van 2 hars en 1 verharder gebruikt wordt.
4. Kan ik indien gereed de tempex gewoon tegen de wand en bodem plaatsen? De wand zal wel gekit moeten worden maar de bodem hoeft dat natuurlijk niet, die zal trouwens wel dan helemaal bewerkt worden met tegellijm en epoxy (tenzij iemand een beter idee heeft). Er komt daarna filterzand in dus als ze gaan graven komen ze op de bewerkte bodem, niet op het glas en niet op piepschuim.
Ik hoop dat ik hiermee een goed begin maak, ik wil ook het luchtslangetje in de wand verwerken, de aanzuiging van de filters wil ik een beetje uit het zicht halen door er een pvc buis voor de maken die ik ook op dezelfde manier bewerk.
Ik hoop dat iemand wat kan bevestigen en ideeën kan geven.
ferryman
50- Berichten
50- Berichten

Berichtdoor Scato89 » Zo 20 Sep 2015 20:20

Ik heb er niet echt verstand van maar heb gelezen (bij cindy goedbloed) dat je beter geen pur schuim kan gebruiken. Staat ergens op het forum ook een tekst over met de gevaren, misschien intressant om keertje Door te lezen
Gebruikers-avatar
Scato89
1000+ Berichten
1000+ Berichten

Afbeeldingen: 1

Berichtdoor ferryman » Ma 21 Sep 2015 13:56

Wat is dan raadzaam om in plaats van pur te gebruiken?
ferryman
50- Berichten
50- Berichten

Berichtdoor Scato89 » Ma 21 Sep 2015 17:27

Heb hier de link er van :
viewtopic.php?f=96&t=20390&hilit=Purschuim
Ik heb zelf nog nooit achterwand gemaakt maar volgens mij werken er veel mensen met piepschuim, maar dat kan je wel vinden hier ergens op de site;)
Gebruikers-avatar
Scato89
1000+ Berichten
1000+ Berichten

Afbeeldingen: 1

Berichtdoor JopyG60 » Di 22 Sep 2015 13:06

Als je enkel piepschuim gebruikt zal je veel moeten schaven om er wat rondingen in te krijgen.
Met pur gaat het vanzelf al in een vrij natuurlijke vorm.

Als je het stuk leest, staat er alleen dat het schadelijk is bij het uitharden, niet voor je vissen dus.
Gewoon goed ventileren, ik heb het in de buitenlucht gedaan.
Gebruikers-avatar
JopyG60
150+ Berichten
150+ Berichten

Afbeeldingen: 0

Berichtdoor ferryman » Za 26 Sep 2015 16:20

Ik wil aankomende week of zo beginnen met een wand met bodem en rotsen. Nu heb ik tempex geregeld en wat pur betreft dacht ik aan gewone bouwschuim van de action. Of is er iets waar ik beter mee kan beginnen? Daarna tegellijm van gamma, grijs. Of is er iets beters dat ik kan gebruiken?
ferryman
50- Berichten
50- Berichten

Berichtdoor Dolf » Wo 30 Sep 2015 21:08

op zich allemaal prima, als je het maar goed waterdicht maakt met Epoxy-hars. En houdt er rekening mee dat pur en tempex een enorm drijfvermogen hebben.
Geen onderschrift, onderschriften zijn stom
Gebruikers-avatar
Dolf
Moderator
Moderator

Afbeeldingen: 9

Berichtdoor gorgoroth » Za 05 Dec 2015 0:58

wat je ook kan doen is eerst je wand maken uit pur of piepschuim of tempex, daar dan epoxy met glasvezel matten op aanbrengen (een laag of 3-4) lang genoeg laten drogen, erna alle piepschuim eraf halen (wegsnijden, wegsmelten met behulp van aceton) en dan heb je een lichtgewicht achterwand waarachter je zeker nog ruimte overhoud om eventuele techniek te verstoppen. ik heb dit zelf nog niet kunnen uitproberen maar wel al mooie voorbeeldjes van gezien. https://www.youtube.com/watch?v=yFn69PmcmfA is hier een mooi voorbeeldje van.
Gebruikers-avatar
gorgoroth
600+ Berichten
600+ Berichten

Afbeeldingen: 20

Terug naar Zelfbouw achterwanden