Het Forum voor de liefhebbers van Malawi Cichliden...

Pir platen

Pir platen

Berichtdoor George » Wo 10 Dec 2014 8:01

Ik ga een achterwand maken en heb op internet gelezen dat dat ook van pir platen kan.

http://aquarium.totall.eu/aquarium_achterwand.htm

Dus de wand maken en alleen maar afschilderen met acrylverf?
Heeft iemand daar ervaring mee?
Kan je ook de acrylverf van de hema gebruiken die je voor houtwerk gebruikt?

Bedankt
George

Dit forum wordt gesponsord door:

RockZolid

Burgemeester d. Kooimanweg 66
1444 DB Purmerend
tel: 06-23179952 info@rockzolid.nl

Re: Pir platen

Berichtdoor cindy_goedbloed » Wo 10 Dec 2014 13:46

yep die acrylverf voor hout kan je ook gebruiken

de meeste mensen plaatsen eerst nog tegellijm of cement (kalkarm cement) over de gemaakte wand
geven de wand daarna kleur met acrylverf
en sluiten af met een laag epoxy ter bescherming en meer stevigheid

zo te zien zijn die pir platen geextrudeerd polystyreenschuim (hornbach verkoop het onder de naam Styrisol, een andere merknaam is weer Roofmate ect.) en die kan je gebruiken om een achterwand mee te maken
delen aan elkaar lijmen doe je ook met silliconenkit die geschikt is voor aquariumbouw

ikzelf zou er wel voor kiezen de wand af te werken zoals de meeste mensen hier doen
alleen tegellijm heeft een ietswat poreus oppervlak waar fijn vuil zich in ophopen kandie
alleen verf heb je de kans dat aan elkaar gelijmde delen los gaan (opwaartse kracht/druk, omdat dat silliconenkit de platen niet muurvast aan elkaar verlijmd)
Gebruikers-avatar
cindy_goedbloed
Moderator
Moderator

Afbeeldingen: 272
Artikelen: 5

Berichtdoor George » Wo 10 Dec 2014 14:11

Oke bedankt.
We gaan morgen beginnen.
Van roofmate begrijp ik dat het zo hard is dat behandeling met tegellijm niet nodig is.
Als je geen tegellijm gebruikt is epoxy niet nodig omdat je dat gebruikt om de tegellijm niet in contact te laten komen met het water.

Maar ik wil geen teleurstelling dus ik twijfel nog erg of ik de gok zal wagen.
George

Berichtdoor cindy_goedbloed » Wo 10 Dec 2014 14:59

waar je delen op elkaar geplakt hebt blijf je dat denk ik zien als je de gemaakte wand alleen maar schildert
cement of tegellijm is ook erg handig om wat snij oneffenheden weg te werken (ikzelf gebruik altijd snelcement)
zo'n plaat zelf heeft inderdaag geen tegellijm nodig om onder water geplaatst te kunnen worden, dat is op zichzelf al stevig genoeg ja

waar ik meer op doelde is dat als je zulke platen op elkaar lijmt met silliconenkit dit niet superstevig vast zit
en zou het zomaar eens kunnen gebeuren dat er een deel van je wand los getrokken wordt daardoor, dat zou zonder van al het werk zijn

mocht je ooit synodontissen of andere meervallen in de bak willen houden raad ik je zeker aan de wand met tegellijm/cement en epoxy af te werken
anders knagen die er straks de gaten in
Gebruikers-avatar
cindy_goedbloed
Moderator
Moderator

Berichtdoor JB Malawi » Vr 12 Dec 2014 17:50

even een corectie
zo te zien zijn die pir platen geextrudeerd polystyreenschuim

Dit is dus niet juist

PIR => Polyisocyanuraatschuim, ook wel PIR genoemd, is hard kunststofschuim dat hoofdzakelijk gebruikt wordt voor warmte-isolatie. Voor deze toepassing heeft het betere eigenschappen dan polyurethaan (pur).
Ja ik weet het ik heb ook een tijdje moeten oefenen voor ik het kon uitspreken.

De grondstoffen zijn de zelfde als die van PUR en heeft niets met polystyreen te maken.

Geëxpandeerd polystyreen

EPS
Nuvola single chevron right.svg Zie Geëxpandeerd polystyreen voor het hoofdartikel over dit onderwerp.
Polystyreen wordt ook vaak als schuim geproduceerd door toevoeging van CO2. Dit geëxpandeerd polystyreen (afgekort EPS) is algemeen bekend als tempex of isomo. In de volksmond zegt men meestal piepschuim.

Geëxtrudeerd polystyreen
Geëxtrudeerd polystyreen of XPS wordt net als EPS op veel plaatsen in de bouw toegepast als isolatiemateriaal. Voordeel van XPS boven EPS is onder meer dat het een hogere toelaatbare druksterkte heeft en een gesloten celstructuur, waardoor het minder gevoelig is voor wateropname. Daarnaast wordt het ook gebruikt bij het bouwen van architecturale maquettes en modelvliegtuigjes. De dichtheid van XPS bedraagt tussen 28 en 45 kg/m³ en de thermische geleidbaarheid bedraagt tussen de 0,029 en 0,038 W/m·K. Handelsnamen zijn Styrofoam (Dow Chemicals) en Styrodur (BASF)

Jb Malawi
energiedeskundige ;-)
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
Gebruikers-avatar
JB Malawi
850+ Berichten
850+ Berichten

Afbeeldingen: 216
Artikelen: 1

Berichtdoor cindy_goedbloed » Vr 12 Dec 2014 18:07

verrek je hebt gelijk :D correctie, is geen geextrudeerd polystyreenschuim :mrgreen:
Gebruikers-avatar
cindy_goedbloed
Moderator
Moderator

Berichtdoor George » Wo 14 Jan 2015 13:58

Dus eigenlijk veel beter dan piepschuim!
Het bewerken gaat prima.
Je kan het heel goed snijden en het geeft weinig rommel.
George

Berichtdoor MarcelK » Wo 14 Jan 2015 23:33

Piepschuim is niet fijn om mee te werken. Dagen later kom je nog bolletjes tegen.
MarcelK
50- Berichten
50- Berichten

Berichtdoor Walinga » Zo 18 Jan 2015 21:45

George schreef:Oke bedankt.
We gaan morgen beginnen.
Van roofmate begrijp ik dat het zo hard is dat behandeling met tegellijm niet nodig is.
Als je geen tegellijm gebruikt is epoxy niet nodig omdat je dat gebruikt om de tegellijm niet in contact te laten komen met het water.

Maar ik wil geen teleurstelling dus ik twijfel nog erg of ik de gok zal wagen.

Zover ik weet is acryl verf op water basis.
De oplosmiddelen zijn dus op waterbasis.
Wat ik geleerd heb is dat deze lakken op langere duur onder water dus op weken en schadelijke stoffen los laten.
En om dat te voorkomen er wel een epoxy laag over moet om dit te voorkomen.
Walinga
50+ Berichten
50+ Berichten

Terug naar Zelfbouw achterwanden