Het Forum voor de liefhebbers van Malawi Cichliden...

Informatie over mbuna familie

Interessante site gevonden? Hier kan je hem met ons delen.
Forumregels
Plaats een geldig webadres, controleer na het plaatsen even "zelf" of de link werkt.

Berichten met WebLinks die niet werken, zullen worden verwijderd!
Er wordt ook verzocht om hier geen zever topic van te maken, dus het moet te maken hebben met de website of links zelf.

Informatie over mbuna familie

Berichtdoor Retgals » Za 12 Dec 2015 12:03

Ik ben me wat meer aan het verdiepen in de mbuna familie. Nu valt het me op dat zowel op dit forum als elders op Nederlandse websites relatief weinig informatie te vinden over de mbuna familie. Overal zie je dezelfde relatief oppervlakkige informatie. Als je gaat inzoomen op een specifieke mbuna zijn er wel genoeg soortbeschrijvingen te vinden. Ik mis echter een stuk totaalinformatie over de verschillen tussen bijvoorbeeld subfamilies als pseudotropheus en labidochromis. Welke soorten combineren wel/niet goed met elkaar en waarom?

Ik zie vast zaken over het hoofd dus wie kan me op weg helpen? Het volgende artikel komt een beetje in de buurt bij wat ik zoek:
http://www.aquariana.be/vissen-artikels ... n-de-mbuna
Retgals
500+ Berichten
500+ Berichten

Dit forum wordt gesponsord door:

JMB Aqua Light

Burgemeester d. Kooimanweg 66
1444 DB Purmerend
tel: 06-23179952 info@jmbaqualight.nl

Re: Informatie over mbuna familie

Berichtdoor Retgals » Za 12 Dec 2015 18:16

Ben nog even op zoek geweest. De volgende link gevonden.
http://www.lake-nyassa.nl/artikelen/ind ... _id=1&id=9

Blijft nog steeds een beetje mager. Ik las wel over het boek de Mbuna groep van Søren Neergaard. Heeft iemand deze gelezen?
Retgals
500+ Berichten
500+ Berichten

Berichtdoor Shayman » Za 12 Dec 2015 19:13

Retgals schreef:Ik ben me wat meer aan het verdiepen in de mbuna familie. Nu valt het me op dat zowel op dit forum als elders op Nederlandse websites relatief weinig informatie te vinden over de mbuna familie. Overal zie je dezelfde relatief oppervlakkige informatie. Als je gaat inzoomen op een specifieke mbuna zijn er wel genoeg soortbeschrijvingen te vinden. Ik mis echter een stuk totaalinformatie over de verschillen tussen bijvoorbeeld subfamilies als pseudotropheus en labidochromis. Welke soorten combineren wel/niet goed met elkaar en waarom?

Ik zie vast zaken over het hoofd dus wie kan me op weg helpen? Het volgende artikel komt een beetje in de buurt bij wat ik zoek:
http://www.aquariana.be/vissen-artikels ... n-de-mbuna

Ik snap wat je bedoelt maar die link lijkt me niet wat je wil aangezien daar blij wordt gedaan over een 500 liter bak met moorii, Nimbo's, christy en borleyi (of Red Empress dat is niet heel duidelijk).

Overigens ken ik ook geen site die direct de gewenste info geeft maar dat lijkt me ook vrijwel onmogelijk om in 1 blik te vangen; persoonlijke ervaringen, wil je dezelfde vangplaats bij elkaar en specifiek gedrag bij een kleine of grote bak geeft zoveel variabelen dat je er nooit wijs uit zal kunnen worden.
Gebruikers-avatar
Shayman
6000+ Berichten
6000+ Berichten

Afbeeldingen: 16
Artikelen: 1

Berichtdoor PlukB » Zo 13 Dec 2015 8:02

Ik denk dat jij heel veel zou hebben aan het boek van Ad Konings " Malawicichliden in hun natuurlijke omgeving".
PlukB
300+ Berichten
300+ Berichten

Berichtdoor Serge » Di 15 Dec 2015 9:21

PlukB schreef:Ik denk dat jij heel veel zou hebben aan het boek van Ad Konings " Malawicichliden in hun natuurlijke omgeving".

Precies. Lees eens een boek :)

"Mbuna" is heel algemeen. Het is de naam die de plaatselijke bevolking gegeven heeft aan een grote groep cichliden die doorgaans tussen - of in ieder geval in de buurt van - rotsen voorkomen. Veel soorten zijn echt afhankelijk van die rotsen voor voedsel (algenlaag) en schuilplaatsen (broedende vrouwtjes, jonge visjes). Er zijn echter zoveel soorten Mbuna, met bijna evenveel verschillen in gedrag, voedingsgewoonten, kleuren en tekening, dat er niet heel veel meer dan dit over te zeggen valt.

De andere groep zijn de Haplochromine cichliden, of "Haps". Ook wel "vrijzwemmers" genoemd, omdat ze minder afhankelijk zijn van de rotsen, en vrij vaak een zandbodem nodig hebben voor voedsel of nestbouw, of allebei. Dat dekt de lading niet helemaal, want er zijn ook Haps die in een rotsachtige omgeving voorkomen (bepaalde Protomelas soorten bijvoorbeeld).

Binnen de Haplochrominen is er dan nog een groep die "Utaka" heet. Die term wordt nogal eens onjuist gebruikt voor alle Haps, maar dat is niet juist. Utaka zijn vissen van het open water, en leven doorgaans een eindje boven het substraat. Alleen om te broeden zoeken ze de rotsen of de bodem op. Veel Copadichromis, Nyassachromis en Mchenga soorten zijn Utaka. Een andere groep binnen de Haps zijn de Keizerbaarzen, hoofdzakelijk heb je het dan over Aulonocara spp, en Lethrinops spp. Tot slot worden de grote rovers nogal eens als aparte groep binnen de haps onderscheiden, dat heeft dan vooral met het roven (de voeding dus) en afmetingen (tot 45 cm groot zelfs) te maken, want het gaat daarbij om een breed scala aan geslachten en leefomgevingen. Er zijn echter ook enkele rovende Mbuna soorten (binnen het geslacht Melanochromis, met name).
Gebruikers-avatar
Serge
Ere Lid
Ere Lid

Afbeeldingen: 15
Artikelen: 55

Berichtdoor Retgals » Di 15 Dec 2015 19:52

Dank voor je reactie Serge. Mooie uitleg van de Haplochromis familie. Kan je ook een soortgelijke uitleg geven over de mbuna familie?

Bedankt voor de boekentips. Ik heb een aardige collectie maar nog maar 2 boeken over Malawi. Het rode boek over Malawi cichliden in hun natuurlijke omgeving en de eerste Back to nature Malawi. Informatie hierin is wat ouder en helpt me nog niet echt verder.
Retgals
500+ Berichten
500+ Berichten

Berichtdoor Serge » Wo 16 Dec 2015 12:01

Retgals schreef:Dank voor je reactie Serge. Mooie uitleg van de Haplochromis familie. Kan je ook een soortgelijke uitleg geven over de mbuna familie?

Nee, niet echt. De Mbuna "clade" (engels) zoals-tie genoemd wordt, is een hele grote groep met - doorgaans - wat kleinere soorten. Een echte onderverdeling is er niet, tenzij op basis van voedingsgewoonten of eventueel afmeting. De meeste Mbuna zitten ergens tussen de 8 en de 14 cm, en hebben - recht van voren gezien - een wat vollere/rondere lichaamsvorm, terwijl de meeste haps eerder een zijdelings platte vorm hebben.

Sommige Metriaclima soorten en met name de beruchte Petrotilapia's worden groter dan de genoemde 14 cm. Veel Mbuna, maar ook weer niet allemaal, zijn algengrazers/trekkers/plukkers. Ze ploegen door de dikke laag algen heen die op de rotsen groeit, waarbij ze in eerste instantie op zoek zijn naar kleine beestjes tussen de algen. Echter, daarbij krijgen ze ook veel algen binnen. Vandaar dat de meeste soorten het gewoon beter doen op een (hoofdzakelijk) vegetarisch dieet. Dit verklaart waarom Mbuna de neiging hebben veel te dik en te groot te worden in een aquarium: ze krijgen het "verkeerde" (te veel dierlijke eiwitten/vet) voer, waardoor het vadsige en luie vissen worden. Nog afgezien van het gevaar voor de gezondheid: het spijsverteringskanaal van Mbuna is erg lang, dierlijk voedsel verteert echter snel en de resten blijven daardoor te lang in de darmen zitten, met mogelijk nare gevolgen (Bloat, infecties).

Er zijn wel wat uitzonderingen op het vegetarische dieet. Zo is de bekende Yellow een insectivore soort, ze eten liefst kleine kreeftachtigen. Binnen het geslacht Melanochromis zitten uitgesproken rovers (jonge visjes dan wel), en veel Cynotilapia's eten plankton, als ze tenminste de kans krijgen. En er zijn nog wel wat bizarre voedingsgewoonten, inclusief vinnen/schubbeneters en zelfs pedofagen (eitjes/larven van andere vissen). Pseudotropheus (v.h. Melanochromis) cyaneorhabdos is - onbevestigd - van die laatste groep een voorbeeld.

Wat wel alle Mbuna gemeen hebben is dat ze altijd in de buurt van of tussen de rotsen leven, en ze maken allemaal gebruik van de ruimtes tussen de rotspartijen als schuilplaats of als een plek om eitjes af te zetten, soms in een echt grotje, soms tussen wat stenen in, soms op de steen zelf. Veel soorten komen uit sedimentvrije biotopen (alleen rotsen, geen zand), maar er zijn er ook veel die in een overgangsbiotoop voorkomen (rotsen én zand). Een enkele soort zoekt zijn voedsel zelfs op het zand, waarbij algen en beestjes van het zandoppervlak geplukt worden. Pseudotropheus sp "acei" doet feitelijk hetzelfde als de meeste Mbuna, maar plukt algen van onder boomstammen die in het water zijn gevallen, in plaats van rotsen.

Maar het zijn dus allemaal Mbuna :)
Gebruikers-avatar
Serge
Ere Lid
Ere Lid

Berichtdoor Retgals » Wo 16 Dec 2015 18:55

Thks! Waardevolle informatie. Fijn dat je dit wilt delen. Dit soort info zoek ik nu.

Zijn er ook boeken specifiek over mbuna geschreven? Het doet mij veel denken aan tropheini / tropheus en daar is wel ontzettend veel over bekend en geschreven.

Ik zou overweeg op termijn ook de overstap naar mbuna. Tropheini zijn waanzinnig interessant qua gedrag en als je goed oplet ook mooi om te zien maar het thuisfront hier mist toch de frisse en vrolijke kleuren in de bak. In mijn vorige bestand had ik duboisi icm leleupi en had ik dus meer kleur maar daar wil ik niet naar terug.

Zomaar een aantal soorten mbuna bij elkaar gooien spreekt mij niet aan. Vandaar mijn interesse om meer te weten over deze familie zodat ik een mooi gebalanceerd bestand kan opzetten en daar mijn bak en inrichting zo goed mogelijk op afstemmen.
Retgals
500+ Berichten
500+ Berichten

Berichtdoor Retgals » Za 19 Dec 2015 9:31

Inmiddels nog wat info gevonden over mbuna wat ik graag met jullie wil delen.

The Mbuna

The “Mbuna” (i.e., rock-dwelling fish) are a large group of Cichlids that live among large piles of rocks along the shoreline. They are usually seen in large groups, but are by no means a schooling fish. In some areas of Lake Malawi, 20 fish per square meter is not uncommon. Mbunas are known for their very colorful patterns and short stocky bodies.

In contrast to Haps, both sexes of the more than 100 species of Mbuna are unusually colorful, whereas typically, only a single dominant male of a species displays any color. Mbuna are smaller and tend to have flat faces, which enables them to better scrape algae from rocks. They display colorful, bright patterns of horizontal stripes or vertical bars. The smaller mbuna species will grow to a maximum of about 3", and the largest species will grow to about 8", but most Mbunas grow to be between 4" and 5" long.

They often begin breeding after they’re a year old and have grown to about 3". Males tend to get a little larger than females and often display slightly brighter colors. Mbunas’ have a life span of between 7 and 10 years.

Mbuna, on the whole, are a lot more aggressive than Haps. Although aggressive, they do have a distinct social structure. The aggression is most often directed toward con-specifics (i.e., fish with a similar look). Because a certain fish appears similar, whether it be body shape or coloring, this fish is seen as a threat for food and mating. If the fish is of the same species or closely related, it will then compete for the same types of food or reproduce with the same females.

The dominant male will display the brightest colors, and will usually not permit subdominant males to mate with any females of the same species in the tank. In certain species, less dominant males actually acquire female coloration in order to avoid confrontations with the dominant male. In all-female groups, many times a dominant female will acquire male coloration.

There are ways to ameliorate this aggression. Periodic small feedings can help curb aggression in Mbuna. Crowding is another trick all Mbuna-keepers employ. While it does not directly put an end to aggression, it does ease its effects. With more tank mates, the aggression of a dominant male is distributed among several fish, not just one or two. It is important to have at least a 2 to 1 ratio of females to males. A long tank with lots of hiding places gives subdominant fish a chance to get away. If you crowd your tank, as I recommend, it will be imperative that you "over-filter" your tank, providing heavy biological filtration, lots of water movement, and frequent water changes.

Another technique is to avoid putting together fish with similar coloring. I have found that a more dominant male of one species will domineer the male of another similarly-colored species to such a point that he will never spawn.

Mbuna have proven themselves to be among the easiest of aquarium fish to breed. They, like Haps, are polygamous mouthbrooders. Males will dig a nest in the sand or gravel, to where they attract a willing female. The male will quiver violently in front of the female, which induces her to drop the eggs on the substrate. As she goes to pick them up, the male will fertilize the eggs with his milt. Females “hold” the eggs for a period of 21-31 days, during which they eat very little to nothing. Consequently, they can get very weak; therefore, it is often a good idea to separate “holding” females from the rest of the pack. Broods usually consist of 12-28 fry, depending upon the size of the female. In general, mouthbrooders lay far fewer eggs than substrate spawners because of the size of their mouths compared to the limitless space of a nest. However, for some reason, the mouthbrooders’ eggs are typically larger than those of the substrate spawners.

Mbuna are exclusively Herbivores (with the exception of Labidochromis). They spend all day picking and scraping at the thick mat of algae that covers the rocky shoreline of Lake Malawi. This algae is their primary staple, which is supplemented with the insects and crustaceans that live in the algae. While Mbuna, officially, are vegetarians, they will eat almost anything that can fit in their mouths. Careful attention to their diet is required if you want to keep these fish healthy.

The digestional tracts of Mbuna are made for vegetable matter. They have long intestines designed to extract the proteins and carbohydrates from the hard-to-digest algae. Cows and other ungulates use several stomachs to digest grass. Mbuna, on the other hand, do it with only one stomach and a very long intestine. If you feed them too much animal protein (e.g., worms, shrimp, feeder fish), it will only be a matter of time before they develop an intestinal blockage, swell up, and die from the infamous Malawi Bloat.

While not all of the fishes of these two groups are compatabile, many can be successfully mixed if certain precautions are taken. The dietary needs of both can be usually be met with a quality staple pellet or flake. Additionally, Mbuna can be fed supplements that Haps will ignore. These include store-bought vegetables like zucchini, green peas, romaine lettuce, and spinach. These are best when smashed or sliced. Yellow squash is also a really good supplement because it will help bring out their red and yellow colors. Supplementing with vegetables will help to ensure that Mbuna get enough fiber and vegetable matter in their diet. And whatever you do, never feed these fish foods with lots of fat (e.g., black worms) and especially not fat from warm-blooded animals (e.g., beef heart).

It's also important to keep in mind the natural habitat of your fishes. For example, there are many haps that stick to rocks and crevices while others cruise the open waters. Open-water haps may not thrive in a rock-filled aquarium as these fishes tend to grow larger and may feel cramped. Rocks can also be the means for repeated injuries in these fishes. On the other hand, some rock-bound haps should not be mixed with small mbuna as the former prey on the latter. Haps and Mbuna can be mixed; just understand the needs and tendencies of each and match them accordingly.

The Labidochromis spp. really are an exception to the strictly-vegetables diet of the Mbuna. Their diet is primarily composed of plankton and benthic invertebrates such as snails, and only supplemented by plant matter. You may notice that their teeth are quite different from the rest of the Mbuna, being more needle-like rather than spade-like. Notwithstanding, they really seem to enjoy Spirulina tablets.

The Melanochromis spp. are also another exception. While they are primarily vegetarian, they also feed on the insects and crustaceans that live within the algae more so than other Mbuna. They have also been dubbed as opportunistic feeders.

As a result of being vegetarians, Mbuna will eat most plants…and those they don’t eat quickly get dug up. If you want to try putting plants with Mbuna, there are a few species of plants that they don’t seem to like and that are well adapted to their alkaline water. These include Java Fern, Vallisneria sp., and the Anubias family: A. barteri, A. congicus, A. gigante, A. gracilis, A. heterophylla, and A. nana.

Mbuna, likes Haps, are warm-water fish and therefore require water between 76 and 82 degrees F, with a pH between 7.8 and 8.6. If done properly, these fish should also be kept in an aquarium no smaller than 60 gallons.

GENUS SIZE DIET AGGRESSION
Cyahtochromis ML Vegetarian 3
Cynotilapia S Omnivore 1-4
Genyochromis M Piscovore 1
Gephyrochromis ML Vegetarian 2
Iodotropheus M Omnivore 5
Labeotropheus L Vegetarian 2
Labidochromis M Omnivore 4
Metriaclima ML Vegetarian 2
Melanochromis ML Vegetarian 2
Petrotilapia L Vegetarian 2
Pseudotropheus ML Vegetarian 2
Aggression: 1 being extremely aggressive, 5 being very peaceful.
Retgals
500+ Berichten
500+ Berichten

Berichtdoor Rick_Meijdam » Za 19 Dec 2015 12:45

Serge schreef:Veel Mbuna, maar ook weer niet allemaal, zijn algengrazers/trekkers/plukkers. Ze ploegen door de dikke laag algen heen die op de rotsen groeit, waarbij ze in eerste instantie op zoek zijn naar kleine beestjes tussen de algen. Echter, daarbij krijgen ze ook veel algen binnen. Vandaar dat de meeste soorten het gewoon beter doen op een (hoofdzakelijk) vegetarisch dieet.

Dit is voor mij een beetje de omgekeerde wereld. De snuit, kaak en tanden van dergelijke mbuna soorten zijn volledig aangepast om op een bepaalde manier effectief alg van rotsachtig oppervlak te verwijderen. De vissen zijn niet aangepast op het zoeken naar kleine diertjes. Dus niet de alg maar de kleine diertjes zijn de 'bijvangst'.

Retgals schreef:In general, mouthbrooders lay far fewer eggs than substrate spawners because of the size of their mouths compared to the limitless space of a nest. However, for some reason, the mouthbrooders’ eggs are typically larger than those of the substrate spawners.

Omdat muilbroeders hun legsel effectiever tegen rovers kunnen verdedigen dan substraatbroeders zijn minder eieren nodig. Dit stelt muilbroeders in staat grotere eieren te leggen zodat nakweek al groter is en dus een betere start in het leven krijgt.

Retgals schreef:GENUS SIZE DIET AGGRESSION
Cyahtochromis ML Vegetarian 3
Cynotilapia S Omnivore 1-4
Genyochromis M Piscovore 1
Gephyrochromis ML Vegetarian 2
Iodotropheus M Omnivore 5
Labeotropheus L Vegetarian 2
Labidochromis M Omnivore 4
Metriaclima ML Vegetarian 2
Melanochromis ML Vegetarian 2
Petrotilapia L Vegetarian 2
Pseudotropheus ML Vegetarian 2
Aggression: 1 being extremely aggressive, 5 being very peaceful.

De auteur vergeet Abactochromis en Tropheops en generaliseert soms wat te veel. Zo zijn zeker niet alle Labidochromis soorten insectivoor/omnivoor. L. sp. 'hongi' is bijvoorbeeld een zuivere herbivoor. Hetzelfde geldt voor Melanochromis, dat zijn niet allemaal herbivoren. Doorgaans is er een redelijk makkelijke scheiding te maken in dit geslacht. Melanochromis soorten die tussen rotsen voorkomen en een ronde snuit hebben zijn herbivoren en Melanochromis soorten die in overgangsgebieden voorkomen en een spitse snuit hebben jagen (ook) op jonge visjes en andere diertjes.
Gebruikers-avatar
Rick_Meijdam
Ere Lid
Ere Lid

Afbeeldingen: 62
Artikelen: 79

Berichtdoor Serge » Di 22 Dec 2015 20:48

Rick_Meijdam schreef:De vissen zijn niet aangepast op het zoeken naar kleine diertjes. Dus niet de alg maar de kleine diertjes zijn de 'bijvangst'.

Ja. Voor veel Mbuna heb je inderdaad gelijk, maar niet voor allemaal :) Bij de Yellow is 't wel net andersom. Maar dat is uiteraard een uitzondering.
Gebruikers-avatar
Serge
Ere Lid
Ere Lid

Terug naar Web Links