Het Forum voor de liefhebbers van Malawi Cichliden...

agressie synodontis

Alles over de overige vissen (non-cichliden) en dieren uit het Tanganyikameer.

agressie synodontis

Berichtdoor Dolphin1976 » Di 04 Okt 2011 19:20

ik heb hier laatst op het forum ergens gelezen dat de synodontis agressief was
en deze met name in de nacht andere vissen lastig zouden vallen
met die reden ze er bij mij ook uit gehaald en idd zijn mijn vissen minder gestresst
maar geldt dit voor alle soorten?
of alleen voor bepaalde soorten
ik wilde namelijk voor in mijn 2 meter toch wel weer in of andere opruimer hebben
en zat dus te denken een een groepje van bv de Synodontis polly white zou dit goed gaan?
of beter van niet
want wil de rust graag bewaren

groetjes manuela
Gebruikers-avatar
Dolphin1976
600+ Berichten
600+ Berichten

Afbeeldingen: 1

Dit forum wordt gesponsord door:

Van Dijk Cichlids

Postbus 224
3350 AE Papendrecht
tel: 06-41518878

Re: agressie synodontis

Berichtdoor bluppie » Zo 23 Okt 2011 20:48

Ik weet niet over welke soort het andere bericht ging, maar in mijn ervaring zijn de multipunctatussen echt irritant. Die kunnen de boel aardig in de stress helpen en die zijn ook echt bezig met de cichliden (vooral als ze volwassen zijn en gaan kweken mbv die cichliden). De petricola. lucipinnis en polly zijn wat mij betreft veel minder vervelend. Die zijn niet bezig met die cichliden, ze kunnen alleen als ze groter zijn wat lomp zijn. Zij zijn niet afhankelijk van cichliden voor de kweek dus ze gaan hun eigen gang.
Lijkt me dat in je 2 meter bak die drie soorten geen problemen moeten geven.

Groeten,
Mark
bluppie
50- Berichten
50- Berichten

Berichtdoor steef » Wo 26 Okt 2011 7:56

Ik zit het ook te overwegen om straks wat syno's bij het bestand toe te voegen. Mijn beeld hierover was dat de syno's, omdat ze 's nachts actief zijn, tegen de "slapende" vissen aanzwemmen en ze daar van schrikken. En dat dat de onrust veroorzaakt.

Ik zou hier inderdaad ook graag meer ervaringen van weten om een juist besluit te maken zometeen.
Groet Steven
Gebruikers-avatar
steef
1000+ Berichten
1000+ Berichten

Afbeeldingen: 211

Berichtdoor Thijs » Wo 26 Okt 2011 8:19

Ik heb een negatieve ervaring met de multipunctatus. Mijn vissen kregen constant grote plekken op hun lijf. Veel mensen dachten aan een bacteriele infectie, dus ik heb een aantal kuren gebruikt. Marian kwam toen met de vraag of het niet kon zijn dat de Syno's die plekken veroorzaken. Ik heb ze toen gelijk uit mn bak gehaald en sindsdien hebben mijn vissen nergens meer last van. Voor mij nooit meer een Synodontis in mijn bak!!
Gebruikers-avatar
Thijs
4500+ Berichten
4500+ Berichten

Afbeeldingen: 647

Berichtdoor cindy_goedbloed » Wo 26 Okt 2011 10:53

waar je met een synodontis nyassae rekening moet houden is dat deze een eigen territorium nodig hebben.
mijn ervaring is dat je veel ruimte nodig hebt.
want ze jagen rustig een grote cichlide uit een hol dat hun in beslag genomen hebben.
dat is lastig voor zwangere vrouwtjes en vissen die vluchten willen.
er moet echt genoeg plek zijn voor de cichliden en de syno's tussen de stenen.

ik neem aan dat dit voor meerdere synodontissen geldt, zeker diegene die groter worden
Gebruikers-avatar
cindy_goedbloed
Moderator
Moderator

Afbeeldingen: 272
Artikelen: 5

Berichtdoor mefranse » Vr 28 Okt 2011 17:09

cindy_goedbloed schreef:waar je met een synodontis nyassae rekening moet houden is dat deze een eigen territorium nodig hebben.
mijn ervaring is dat je veel ruimte nodig hebt.
want ze jagen rustig een grote cichlide uit een hol dat hun in beslag genomen hebben.
dat is lastig voor zwangere vrouwtjes en vissen die vluchten willen.
er moet echt genoeg plek zijn voor de cichliden en de syno's tussen de stenen.

ik neem aan dat dit voor meerdere synodontissen geldt, zeker diegene die groter worden

mijn syno s hebben ook een eigen plek geclaimd in mijn bak
waar je geen cichlide meer ziet maar voor de rest heb ik totaal geen
last van ze en zijn ze ook niet agressief tegen over mijn andere vissen
show bak vision 450liter 151x61x64
mefranse
650+ Berichten
650+ Berichten

Afbeeldingen: 1

Berichtdoor MPS » Di 15 Nov 2011 9:07

In principe zijn Synodontissen alleen onderling agressief. Normaal gesproken worden cichliden (buiten het opeten van cichliden-jongen) met rust gelaten. Synodontis multipunctatus is daarop een uitzondering, aangezien dit een broedparasiet is en deze soort heeft de cichliden dus nodig en zal daarom vaan meer interactie met cichliden zoeken.

"Nadeel" van de meeste Synodontissoorten is dat ze vaan nacht/avond actief zijn, en dus ook als de lichten in het aquarium uitgaan actief zijn. Rustige/timide cichliden-soorten kunnen daarvan gestresst raken en daar dus nadeel van ondervinden.

De kleinere Synodontis-soorten (lucipinnis, petricola, polli, PWZ) zijn wel erg sociaal en dienen in groepen van 5 of meer gehouden te worden. Dan hebben ze ook voldoende afleiding van elkaar en laten ze doorgaans de cichliden met rust...
Gebruikers-avatar
MPS
500+ Berichten
500+ Berichten

Terug naar Overige dieren