Het Forum voor de liefhebbers van Malawi Cichliden...

Malawi/Tanganyika van HVP

Malawi/Tanganyika van HVP

Berichtdoor Diamond3d » Do 13 Jul 2017 11:21

Hoi,

Ik ben totaal niet thuis in de verlichting voor aquaria, ook al heb ik er veel over gelezen.

Wat wil ik?
Een zonsopgang en zonsondergang nabootsen en de LEDs kunnen dimmen voor de Mbuna vissen.
Lichte alg op stenen is oke, maar niet persé noodzakelijk.

Is de Malawi/Tanganyika SET van HVP een goede keus hiervoor? En welke lengte kan ik het beste nemen voor een bak van 200cm in lengte (80 cm breed)? Die van 180 cm of is minder ook goed?

Vervolgens krijg ik daar de opties:

RGB 76CM + RGB 96CM:
JA/NEE

Licht kleur:
Blauw/Wit / Wit 10.000K / Wit 7.000K

Controller:
Ja/Nee

Ik begrijp hier weinig van, wie kan mij adviseren en helpen?

Alvast bedankt.
Diamond3d
100+ Berichten
100+ Berichten

Dit forum wordt gesponsord door:

RockZolid

Burgemeester d. Kooimanweg 66
1444 DB Purmerend
tel: 06-23179952 info@rockzolid.nl

Re: Malawi/Tanganyika van HVP

Berichtdoor Gewoonjoey » Do 13 Jul 2017 11:38

Ben je een beetje handig met je handen?
Zo ja dan adviseer ik je echt te kijken naar wat Chinese sites.
Bij hvp ben je een bak met geld kwijt voor iets waar je in China misschien maar 50 euro voor betaald.

Wat heb je nu nodig voor jou 1.80 bak?
- tc 420 controller
- adapter naarmate je lengte aan strips.
- 1 rgb strip (mag ook meer dat is puur eigen smaak).
- 1 a 2 (koud) witte strips (ook hier geld weer dat je er ook meer mag nemen).

De lengte van je strips kun je zelf bepalen.
Ook hier is het weer een kwestie van smaak.
Als je zelf iets bouwt kun je zoveel strips nemen als je wil en plaatsen waar je maar wil.

Wat je eventueel nog toe kan voegen is een warm witte led strip wat ook wel eens gedaan word.
180x60x60 Mbamba bay (Doorkijk)
160x60x60 Taiwannee Reef
100x50x40 Schildpadden
Gebruikers-avatar
Gewoonjoey
2000+ Berichten
2000+ Berichten

Berichtdoor Hipmans » Do 13 Jul 2017 11:40

Ik heb HVP boven de bak liggen en ben er zeer tevreden mee. Je bak is dus 200x80 als ik het goed begrijp? Dan zou ik doen;

Voor : 2 x 96cm Wit 10000 Kelvin
MIdden : 2 x 96cm Wit 10000 Kelvin
Achter : 2 x 96cm RGB (of 1 x 146cm RGB, dat heb ik gedaan)

Met controller uiteraard om alles in te stellen. Eventueel kun je de RGB ook in het midden leggen maar heb ik zelf niet gedaan. Achter in de bak is deze wat donkerder dan de witte en geeft een natuurlijker effect. Immers als je onder water de diepte in kijkt wordt het steeds donkerder. Is ook een kwestie van smaak en beetje proberen natuurlijk.

Als je 1 topic onder dit van jou kijkt staat ook weer over leds uit China, weet niet of dat wat voor je is. Wat voordeliger maar ook beetje knutselen gewenst.
Ik had liever kant en klaar, snelle levering, 2 jaar volledige NL garantie met no questions asked en een NL klantenservice. Daar betaal je dan wel wat meer voor dan bestellen in China maar had ik er graag voor over.
Gebruikers-avatar
Hipmans
400+ Berichten
400+ Berichten

Afbeeldingen: 0

Berichtdoor Diamond3d » Do 13 Jul 2017 11:50

Hipmans schreef:Ik heb HVP boven de bak liggen en ben er zeer tevreden mee. Je bak is dus 200x80 als ik het goed begrijp? Dan zou ik doen;

Voor : 2 x 96cm Wit 10000 Kelvin
MIdden : 2 x 96cm Wit 10000 Kelvin
Achter : 2 x 96cm RGB (of 1 x 146cm RGB, dat heb ik gedaan)

Met controller uiteraard om alles in te stellen. Eventueel kun je de RGB ook in het midden leggen maar heb ik zelf niet gedaan. Achter in de bak is deze wat donkerder dan de witte en geeft een natuurlijker effect. Immers als je onder water de diepte in kijkt wordt het steeds donkerder. Is ook een kwestie van smaak en beetje proberen natuurlijk.

Als je 1 topic onder dit van jou kijkt staat ook weer over leds uit China, weet niet of dat wat voor je is. Wat voordeliger maar ook beetje knutselen gewenst.
Ik had liever kant en klaar, snelle levering, 2 jaar volledige NL garantie met no questions asked en een NL klantenservice. Daar betaal je dan wel wat meer voor dan bestellen in China maar had ik er graag voor over.

Hoi,

Ik heb zelf (bijna) 2 linkerhanden en ik ga ook liever voor iets duurder met garantie en NL klantenservice etc.
Ik lees op de site van HVP 5 kanaals ondersteuning. Houdt dit simpelweg gezien in dat je er 5 LED strips op kunt aansluiten?

In jouw voorbeeld lees ik 2+2+2 = 6 aansluitingen of zie ik dat verkeerd?
Diamond3d
100+ Berichten
100+ Berichten

Berichtdoor Hipmans » Do 13 Jul 2017 11:57

Nee het zijn 5 kanalen, je kunt wel meerdere led bars op 1 kanaal aansluiten. Volgens mij heb ik als volgt;

Kanaal
1 = rood
2 = groen
3 = blauw
4 = wit (voor)
5 = wit (midden)

Ik heb dus op de kanalen 4 en 5 elk 2 ledstrips aangesloten. Het is even pielen met draadjes strippen en op de controller aansluiten maar dat lukt je vast wel, zelfs met 2 linkerhanden :lol:
Gebruikers-avatar
Hipmans
400+ Berichten
400+ Berichten

Berichtdoor Diamond3d » Do 13 Jul 2017 12:11

Hipmans schreef:Nee het zijn 5 kanalen, je kunt wel meerdere led bars op 1 kanaal aansluiten. Volgens mij heb ik als volgt;

Kanaal
1 = rood
2 = groen
3 = blauw
4 = wit (voor)
5 = wit (midden)

Ik heb dus op de kanalen 4 en 5 elk 2 ledstrips aangesloten. Het is even pielen met draadjes strippen en op de controller aansluiten maar dat lukt je vast wel, zelfs met 2 linkerhanden :lol:

Hahaha dat gaat me zeker lukken. Lange tijd moederborden, cpu's en geheugenbankjes in elkaar gezet met talloze draadjes en kabels. Heb meer 2 linkerhanden met klussen.
Maar alles valt te leren natuurlijk :).

Als ik de lichtwijzer van hvp doorloop krijg ik als uitkomst het volgende:

Aquarium 200X60X60 (of vergelijkbaar)
2X 96CM Blauw/Wit of 10.000K (VOOR)
2X 96CM Blauw/Wit of 10.000K (ACHTER)
2X 96CM RGB (MIDDEN) *optie*
1X 5 kanaals controller incl. 150W power adapter

Komt aardig overeen met jouw opstelling.
Diamond3d
100+ Berichten
100+ Berichten

Berichtdoor Hipmans » Do 13 Jul 2017 12:26

Ik zou wel echt de volledig wit 10000 Kelvin nemen, die blauw/wit hebben echt om en om een blauwe/witte led en niet zoals bijvoorbeeld bij JMB 4xwit en dan 1xblauw. Volledig wit is echt mooier al zal dat toch ook wel weer met smaak te maken hebben maar ik denk dat meeste hier het wel met me eens zullen zijn op dit punt.
Gebruikers-avatar
Hipmans
400+ Berichten
400+ Berichten

Berichtdoor Gewoonjoey » Do 13 Jul 2017 12:40

Diamond3d schreef:
Hipmans schreef:Nee het zijn 5 kanalen, je kunt wel meerdere led bars op 1 kanaal aansluiten. Volgens mij heb ik als volgt;

Kanaal
1 = rood
2 = groen
3 = blauw
4 = wit (voor)
5 = wit (midden)

Hahaha dat gaat me zeker lukken. Lange tijd moederborden, cpu's en geheugenbankjes in elkaar gezet met talloze draadjes en kabels. Heb meer 2 linkerhanden met klussen.
Maar alles valt te leren natuurlijk :).

Als ik de lichtwijzer van hvp doorloop krijg ik als uitkomst het volgende:

Aquarium 200X60X60 (of vergelijkbaar)
2X 96CM Blauw/Wit of 10.000K (VOOR)
2X 96CM Blauw/Wit of 10.000K (ACHTER)
2X 96CM RGB (MIDDEN) *optie*
1X 5 kanaals controller incl. 150W power adapter

Komt aardig overeen met jouw opstelling.

Als je dat kan kan je ook je verlichting zelf maken haha.
Enige wat je moet klussen is een profiel maken en thats it.
Als je een gaatje kan boren en een profiel af kan zagen/slijpen dan ben je er.
Stelt geen rest voor, het voordeel vind ik datje voor hetzelfde geld als je hier besteld daar 3 a 4 sets hebt.
Je kunt dus met gemak een keer iets vervangen.

Maar goed dit moet je uiteindelijk helemaal zelf weten, ik heb ook op 1 bak verlichting hier uit NL maar merk geen verschil in kwaliteit.

Maar als je toch die garantie/ klantenservice wil zou ik zeker voor hvp gaan.
Neem wel alleen wit want die extra blauwe lesjes heb je weinig aan vind ik persoonlijk.
Je hebt ook en rgb, iets meer blauw instellen en je hebt zo goed als het zelfde effect.
180x60x60 Mbamba bay (Doorkijk)
160x60x60 Taiwannee Reef
100x50x40 Schildpadden
Gebruikers-avatar
Gewoonjoey
2000+ Berichten
2000+ Berichten

Berichtdoor Diamond3d » Do 13 Jul 2017 13:43

Als je dat kan kan je ook je verlichting zelf maken haha.
Enige wat je moet klussen is een profiel maken en thats it.
Als je een gaatje kan boren en een profiel af kan zagen/slijpen dan ben je er.
Stelt geen rest voor, het voordeel vind ik datje voor hetzelfde geld als je hier besteld daar 3 a 4 sets hebt.
Je kunt dus met gemak een keer iets vervangen.

Maar goed dit moet je uiteindelijk helemaal zelf weten, ik heb ook op 1 bak verlichting hier uit NL maar merk geen verschil in kwaliteit.

Maar als je toch die garantie/ klantenservice wil zou ik zeker voor hvp gaan.
Neem wel alleen wit want die extra blauwe lesjes heb je weinig aan vind ik persoonlijk.
Je hebt ook en rgb, iets meer blauw instellen en je hebt zo goed als het zelfde effect.

Stiekem geloof ik ook best dat het niet zo veel voorsteld. Het is meer het gemak, zekerheid en wetende dat je "het beste" hebt ook al hoeft dat lang niet altijd zo te zijn.
Stukje garantie vind ik dan wel weer fijn.

Het zijn een beetje de voor en nadelen tegenover elkaar zetten. Alhoewel het prijsverschil wel enorm groot is.

Op jullie advies ga ik dan zeker voor de wit 10.000K
Diamond3d
100+ Berichten
100+ Berichten

Berichtdoor Serge » Do 13 Jul 2017 13:44

Hipmans schreef:Ik zou wel echt de volledig wit 10000 Kelvin nemen, die blauw/wit hebben echt om en om een blauwe/witte led en niet zoals bijvoorbeeld bij JMB 4xwit en dan 1xblauw. Volledig wit is echt mooier al zal dat toch ook wel weer met smaak te maken hebben maar ik denk dat meeste hier het wel met me eens zullen zijn op dit punt.

Mee eens. Een beetje blauw is niet erg (net als die 1:4 verhouding van JMB is nog wel aardig, voldoende om kleur te benadrukken, maar niet genoeg om alles blauw te laten lijken), maar je moet er zeker mee oppassen, het wordt al snel onnatuurlijk als je er teveel van hebt. Maar het is inderdaad vooral een kwestie van smaak :) Ik heb ook 100% (koel) wit nu, bevalt me toch het beste op de lange duur.
Gebruikers-avatar
Serge
Ere Lid
Ere Lid

Afbeeldingen: 15
Artikelen: 55

Berichtdoor Tommie75 » Do 13 Jul 2017 15:53

Als je de lichtwijzer invult geeft hij inderdaad 2 x 96 cm aan, maar toch zou ik dat niet bestellen.
Dan is je aquarium volledig tot de zijkanten verlicht.
Dat is leuk voor een plantenbak, maar cichliden vinden het fijn als er een donker hoekje is waar ze kunnen schuilen bij stress of een broedend vrouwtje die wat rust nodig heeft.
Ik zou zelf voor maximaal 146 cm gaan.
Gebruikers-avatar
Tommie75
700+ Berichten
700+ Berichten

Afbeeldingen: 9

Berichtdoor Paul » Vr 14 Jul 2017 6:36

heb zelf 1x led stuk gehad uit china maar ook dit werd keurig opgelost, kreeg gewoon geld terug gestort en kon zo een nieuwe bestellen, moest toen een foto opsturen van het defect en klaar...

hvp haalt zijn ledjes ook daar, enigste waar je op moet letten is dat je de juiste besteld...
Paul
1500+ Berichten
1500+ Berichten

Terug naar Verlichting