Het Forum voor de liefhebbers van Malawi Cichliden...

LED/RGB verlichting en alg krijgen?

Re: LED RGB verlichting.

Berichtdoor Shagster » Wo 22 Mrt 2017 19:40

Paul schreef:bruine alg komt heel vaak door te weinig verlichting en rotzooi in de bak, bak kuisen, filter kuisen, bodem kuisen wil vaak helpen net als de verlichting aanpassen...

bruine alg komt ook heel vaak voor in opstartende aquariums, ook die zijn nog niet optimaal ingedraaid...

En juist van dat alles is het hier dus goed. Heb het in al mijn malawi bakken gehad paul.

Te weinig verlichting is de grootste flauwe kul die er maar bestaat. Want juist waar geen licht komt zijn de stenen en achterwand nog super schoon. Dat zou dan juist bruin moeten zijn. Zie foto ;-) Vooral de achterste stenen zijn nog net zo netjes als ze er in gingen en daar komt bijna geen licht. ( let ff niet op het zweefvuil haha. Net wezen voeren )

Afbeelding
Afbeelding

Mijn bodem is vrijwel helemaal schoon net zoals het zand dankzij mijn vissen. Mijn bioloog is ook net zo schoon op wat na op de bodem wat met een bio heel normaal is wat ik weet.

Zelfde verhaal dat wordt gemeld dat het door een silicaat komt in het water. Ook de grootste flauwe kul. Waarom?? Omdat ik mijn opvangbak boven ook al een 3 a 4 maand heb lopen met minder verlichting zelf maar nog geen 1 spotje bruin alg.

Zelfde water wordt daar gebruikt. Alleen een pot filter en veel minder sterke verlichting en minder uur. Bezetting daar is het zelfde in verhouding als in de showbak.

Waardoor het wel komt zeg het maar. Er wordt van alles beweerd. Maar na al die jaren weet ik wel dat veel van die beweringen gewoon niet kloppen. Ben daarom nu met deze nieuwe bak veelvuldig aan het testen ook om van alles uit te kunnen sluiten. En de oorzaak te vinden.
De opstart van mijn bak met alles er op en er aan..
http://www.malawifreaks.nl/viewtopic.php?f=20&t=3655
Gebruikers-avatar
Shagster
1500+ Berichten
1500+ Berichten

Dit forum wordt gesponsord door:

Van Dijk Cichlids

Postbus 224
3350 AE Papendrecht
tel: 06-41518878

Re: LED RGB verlichting.

Berichtdoor patrick40 » Wo 22 Mrt 2017 20:17

Het is toch wel interessant om er eens achter te komen hoe het nu zit inderdaad?
De 1 heeft alg, en ik nog geen enkele alg? Zijn er eigenlijk aquariums met led verlichting en groene alg bekend?

Edit: Topic naam even aangepast.
patrick40
1000+ Berichten
1000+ Berichten

Re: LED/RGB verlichting en alg krijgen?

Berichtdoor Paul » Do 23 Mrt 2017 7:45

is niet zo een onzin hoor, de ene bak draait gewoon beter dan de andere, veel chicliden bakken zijn ook overbevolkt met feitelijk te weinig pompcapaciteit of geen goede circulatie.

wat ik zelf ook denk is dat men meer licht aanraad om planten beter te laten groeien om zo de bruinalg weg te concureren alleen..... in de meeste chicliden bakken zitten geen planten, denk ook daarom juist dat dit niet altijd de goede strategie is al helpt het in een plantenbak vaak wel...

vervuiling meet of zie je ook niet altijd, kan echt vna alles zijn, ik had bij de opstart van mijn vorige bak ook bruinalg, plantenbak, voor zeker 6 maanden en zo ineens was het weg, koste me ondanks veel poetsen toch wel aardig planten en net als jij was ook bij me de ervaring minder licht!!!

rest bleef wel hetzelfde...

ik persoonlijk leg het neer bij een bak niet goed in balans qwa bakteriecultuur en dat je het daarom vooral ziet bij opstartende bakken maar ook in chicliden bakken en zeebakken, simpel omdat heir geen plantenleven is in veel gevallen...
Paul
1500+ Berichten
1500+ Berichten

Berichtdoor Shagster » Do 23 Mrt 2017 19:02

Paul schreef:is niet zo een onzin hoor, de ene bak draait gewoon beter dan de andere, veel chicliden bakken zijn ook overbevolkt met feitelijk te weinig pompcapaciteit of geen goede circulatie.

wat ik zelf ook denk is dat men meer licht aanraad om planten beter te laten groeien om zo de bruinalg weg te concureren alleen..... in de meeste chicliden bakken zitten geen planten, denk ook daarom juist dat dit niet altijd de goede strategie is al helpt het in een plantenbak vaak wel...

vervuiling meet of zie je ook niet altijd, kan echt vna alles zijn, ik had bij de opstart van mijn vorige bak ook bruinalg, plantenbak, voor zeker 6 maanden en zo ineens was het weg, koste me ondanks veel poetsen toch wel aardig planten en net als jij was ook bij me de ervaring minder licht!!!

rest bleef wel hetzelfde...

ik persoonlijk leg het neer bij een bak niet goed in balans qwa bakteriecultuur en dat je het daarom vooral ziet bij opstartende bakken maar ook in chicliden bakken en zeebakken, simpel omdat heir geen plantenleven is in veel gevallen...

Daar ben ik het dan wel weer mee eens. Ook wat betreft dat de bacterie cultuur niet in balans is dat je dan ook bruin alg krijgt.

Ben daarom ook met verschillende dingen aan het testen op het moment om te kijken wat de verschillen er in zijn. Had beetje hoop op de purigen maar voor de bruin alg werkt het helaas niet heb ik het idee. Maar voor de helderheid van me bak des te meer.

Over een maand heb ik weer een nieuwe check up en dan zien wat de bruin alg heeft gedaan.
De opstart van mijn bak met alles er op en er aan..
http://www.malawifreaks.nl/viewtopic.php?f=20&t=3655
Gebruikers-avatar
Shagster
1500+ Berichten
1500+ Berichten

Berichtdoor patrick40 » Do 23 Mrt 2017 19:26

Zou dit kunnen werken?
http://www.banggood.com/370mm-8_64W-Wat ... mds=search

T is dat ze out of stock zijn, anders zou ik de gok mischien wel eens wagen.
Weet alleen niet of het aquarium er dan nog mooi uit ziet?
patrick40
1000+ Berichten
1000+ Berichten

Berichtdoor wimcobra » Do 23 Mrt 2017 20:13

Hier een blauwe t8 erboven gehangen, direct bruine alg, de 3 andere tls vervangen door 3 stuks van 10000k en reflectoren erboven gehangen, na 2 weken de volledige bak groen.

Neem er je conclusies uit. :wink:
wimcobra
50+ Berichten
50+ Berichten

Afbeeldingen: 0

Berichtdoor Paul » Vr 24 Mrt 2017 8:53

mijn ervaring is ook dat led 6500K-7500K heb je goede verlichting vwb plantengroei, 10000K vind ik persoonlijk te fel, te veel blauw aandeel hebben, probleem is echter als je deze led volop aanzet dat de bak gewoon niet mooi verlicht is, zeker niet met een witte zand bodem, dan zie je je vis zowat niet meer door het felle licht...

in een ander draadje vroeg ik al eens waarom geen zwart zand, haal je al veel weg hiervan en ik dnek dat de vis mooier kleurt met zwart als ondergrond...

planten, en dus ook alg, hebben vooral behoefte aan blauw in combinatie met rood aandeel in de verlichting maar de truc is natuurlijk om het ook tot op de bodem te laten komen en daarom moet de verlichting fel 100% branden, in de meeste malawibakken word dit niet gedaan, sterker, hier zit veel minder verlichting boven dan boven een plantenbak omdat anders de bak veel te fel verlicht word...

het is dus kiezen, of een fel verlichte bak met kans op groenalg of niet...
Paul
1500+ Berichten
1500+ Berichten

Berichtdoor wimcobra » Vr 24 Mrt 2017 9:11

Heb geen ervaring met leds, maar men bak is zeker niet te fel verlicht.

Integendeel, vind deze mooier verlicht dan men vorige waar ik ontelbare combinaties geprobeerd heb...

Misschien combo proberen tussen tl en leds?
wimcobra
50+ Berichten
50+ Berichten

Afbeeldingen: 0

Berichtdoor JB Malawi » Vr 24 Mrt 2017 18:56

Hier de bealging in mijn 60cm bakje met enkel een spaarlamp als verlichting

Jb Malawi

Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
Gebruikers-avatar
JB Malawi
850+ Berichten
850+ Berichten

Afbeeldingen: 216
Artikelen: 1

Berichtdoor patrick40 » Vr 24 Mrt 2017 19:04

Is dat groene alg? Het ziet er wel apart uit!
Het is eigenlijk nog niet zo simpel om het voor elkaar te krijgen met leds.
Als ik het ook zo lees probeert iedereen van alles om een mooie groene deken te krijgen.
patrick40
1000+ Berichten
1000+ Berichten

Berichtdoor Paul » Za 25 Mrt 2017 8:02

ik zie roodwieren ipv groene alg...
Paul
1500+ Berichten
1500+ Berichten

Berichtdoor Jeppie » Za 25 Mrt 2017 14:16

Tja, je kan er blijven over discuteren, wat hier nog steeds wordt gedaan, maar groene alg heeft veel licht nodig, lang licht nodig, relatief hoge Kelvin-waarde en ook belangrijk is veel stroming.
Hier dus 12uur/dag, 6500k en 7000k, ongeveer 10000 Lumen.
Flinke stroming door streamer van 8000 liter/uur en uitstromen van de airliften van ongeveer 3000 liter/uur. Er is dus een waterverplaatsing van ruim 10000 liter/uur.

De meeste bakken die hier voorbij komen hebben amper licht boven de bak hangen. Met wat led-stripjes en balkjes kom je niet veel verder dan wat bruine alg, soms wat rode.

Afbeelding Afbeelding
Jeppie
250+ Berichten
250+ Berichten

Berichtdoor patrick40 » Za 25 Mrt 2017 15:50

Dat is mooi zeg op de eerste foto :shock:
patrick40
1000+ Berichten
1000+ Berichten

Vorige

Terug naar Verlichting