Het Forum voor de liefhebbers van Malawi Cichliden...

Led verlichting plaatsen

Led verlichting plaatsen

Berichtdoor ikeman » Wo 30 Okt 2013 12:04

Ik ben bezig met mijn tl te vervangen voor LED verlichting.

Ik ga daarvoor ledstrips gebruiken die ik op een aluminium strip lijm en in een doorzichtige ronde acryl buis stop met aan beide uiteindes een dop erop zodat ze niet vergaan door de vochtige lucht.

Uiteindelijk houd ik dan 5 buizen van 1m over die ik ga plaatsen in de kap, alleen daarover ben ik nog aan het twijfelen, tegen de deksel aan lijmen of een beugeltje tegen de oude lichtbalk aan etc.

Ik heb veel gezocht naar fotos van voorbeelden hoe ik het zou kunnen bevestigen.

Ik heb wel mijn idee daarover maar er zijn vast genoeg mensen hier die dit al eerder hebben gedaan en daar een foto van hebben of goede ideeën??
ikeman
50- Berichten
50- Berichten

Dit forum wordt gesponsord door:

Aquabeek

St. Magdalenaweg 6
5423 XK Handel gem. Gemert
tel: 0492- 329 817

Re: Led verlichting plaatsen

Berichtdoor maison reef » Wo 30 Okt 2013 12:37

Stel me de vraag... Je gaat de ledstrips verlijmen op een aluminium strip, ik ga er van uit om de warmte beter te geleiden (alluminium corrodeert boven water) en dan ga je dit in een acryl buis stoppen en afsluiten? Hoe ga je dan het warmteprobleem oplossen? Enerzijds ga je de warmte proberen af te voeren door de alluminium strip, en anderzijds ga je alles dan afsluiten. Ik kan me voorstellen dat het binnen enkele minuten heel erg warm gaat worden in die acryl buis... Of heb ik iets niet goed begrepen?
Een bonte baars die een 2de "B" mist kan alsnog heel kleurrijk zijn
maison reef
4000+ Berichten
4000+ Berichten

Afbeeldingen: 146
Artikelen: 2

Berichtdoor ikeman » Wo 30 Okt 2013 18:28

In principe gebruik ik de strip voor de leds strak op te spannen.

Maar door een aluminium strip te gebruiken wordt het niet warmer in de buis.

Per meter buis zit er minder 10w aan led dat is niet benoemenswaardig.

En de acryl buis kan via de wand ook zijn warmte afstaan, net als een tl buis dat doet.

Tevens kan het acryl best tegen wat warmte daar ben ik ook niet zo bang voor.
ikeman
50- Berichten
50- Berichten

Berichtdoor Robert1987 » Wo 30 Okt 2013 18:34

Ik zou als ik jou was wel even een kosten baten plaatje maken in vergelijking met kant en klare led verlichting.
Groeten, Robert
Mijn topic: 160x50x55 Mbuna
Gebruikers-avatar
Robert1987
700+ Berichten
700+ Berichten

Berichtdoor ikeman » Wo 30 Okt 2013 22:32

- E40 voor 5m led strip met voeding en rgb controller.
- E35 aan buis materiaal.
- E15 aan alu strips.
Totaal E90 voor 5m rgb led.

Ik ben ze van plan op het middenschot met buizenklemmen te bevestigen, daar kan ik direct in schroeven en op lijmen. 3 x 1m aan de achterkant en 2 x 1m aan de voorkant
ikeman
50- Berichten
50- Berichten

Berichtdoor maison reef » Do 31 Okt 2013 8:19

En de acryl buis kan via de wand ook zijn warmte afstaan, net als een tl buis dat doet.

Afbeelding

Afbeelding

Dacht ik ook allemaal hoor... hierboven zie je mijn ledstrip gemonteerd op een inox-strook (omdat alluminium corrodeert), ook om de warmte te geleiden, daar zat dan nog geen gesloten buis rond en de warmte kon weg... Blijkbaar nog niet genoeg....
Maar als je denkt, bij mij kan dit niet... probeer gerust, bij mij stond mijn lichtkap in brand, gelukkig was ik thuis... :wink:
Ik wou gewoon maar meegeven dat er wel degelijk gevaar schuilt in dergelijk systeem...
maison reef
4000+ Berichten
4000+ Berichten

Berichtdoor vasmalawi-199 » Do 31 Okt 2013 14:45

Is altijd weer vreemd om te lezen dat men denkt dat een led geen warmte geeft.
Een led geeft ook warmte, en niet zo een klein beetje ook als je de temperatuur eens bekijkt van de junction in de led.
Die junction temperatuur kan zo tot 100 graden lopen, een beetje Led (high power bijvoorbeeld) heeft een maximale junction temperatuur van bijvoorbeeld 150 graden (dan gaat hij stuk). Als je er dan vanuit gaat dat je aan de veilige kant gaat zitten met 90% van deze temperatuur: kom je eigenlijk bij 135 graden uit zonder dat een led stuk zou gaan. En omdat de led erg klein is moet deze dit kwijt via een koel lichaam. Zie maar eens een vervanging van een gloeilamp. Daar zit een aardig brok koeling aan om die junction temperatuur (warmte) kwijt te kunnen en de levensduur en licht opbrengst te kunnen halen.

En led is nog steeds niet heel efficiënt, er kan zeker wel tot 80% van het vermogen in warmte worden omgezet. Gebeurt dit in een led bijna geheel in de junction overgang. En wordt dit niet door straling afgegeven in de vorm van bijvoorbeeld infra rood straling.

(als ik het een beetje allemaal begrepen had van wat ik gelezen heb :wink: )

Dus eigenlijk verbaast het me niet zo wat maison reef laat zien met zijn foto's.
Alleen wat me wel aan het denken zet is het volgende: Zo een ledstrip kan men ook "normaal" in huis gebruiken. Waarom zou zoiets daar niet gebeuren? Komt dit echt alleen door de temperatuur in de kap? of de weinige circulatie van lucht in een aquarium lichtkap?
Gebruikers-avatar
vasmalawi-199
100+ Berichten
100+ Berichten

Berichtdoor maison reef » Do 31 Okt 2013 15:07

Alleen wat me wel aan het denken zet is het volgende: Zo een ledstrip kan men ook "normaal" in huis gebruiken. Waarom zou zoiets daar niet gebeuren? Komt dit echt alleen door de temperatuur in de kap? of de weinige circulatie van lucht in een aquarium lichtkap?

Gezien de temperatuur in mijn lichtkap amper een paar graden hoger ligt dan in mijn huiskamer, ga ik er van uit dat dit ook bij gebruik buiten het aquarium kon gebeuren. Het is immers niet zo dat er hete of zelfs warme lucht uit mijn kap komt als ik deze open, er zijn dan ook gaten gemaakt in de achterkant waar de warmte eventueel zou kunnen door ontsnappen...
maison reef
4000+ Berichten
4000+ Berichten

Berichtdoor vasmalawi-199 » Do 31 Okt 2013 15:32

Daarom vind ik dat ook zo vreemd. En ik heb al meerdere mensen gehoord die bruine/zwarte leds kregen na gebruik in het aquarium. Bij jou was het wel heel extreem :shock:
Of licht opbrengst ging snel achteruit. Dat kan uiteraard goed kloppen want met hogere junction temperatuur gaat ook de lichtopbrengst heel sterk achteruit.
Gebruikers-avatar
vasmalawi-199
100+ Berichten
100+ Berichten

Berichtdoor maison reef » Do 31 Okt 2013 15:41

Led-verlichting in huis zal meestal gebruikt worden als extra en/of als sfeerverlichting en zal meestal nooit zo lang branden op een dag als wanneer het als hoofdverlichting zal worden gebruikt in een aquarium. Bv.: bij mij gaat die led-verlchting branden aan 15uur per dag, non stop, met een constante dimming in de avond, en een constant opschroeving van het licht in de ochtend.
Dus ik ga er van uit dat gezien deze verlichting in aquaria langer zal branden, de kans ook groter is op zwarte of doorgebrande led's...
maison reef
4000+ Berichten
4000+ Berichten

Berichtdoor ikeman » Do 31 Okt 2013 19:28

maison reef schreef:

Afbeelding

Afbeelding

Dacht ik ook allemaal hoor... hierboven zie je mijn ledstrip gemonteerd op een inox-strook (omdat alluminium corrodeert), ook om de warmte te geleiden, daar zat dan nog geen gesloten buis rond en de warmte kon weg... Blijkbaar nog niet genoeg....
Maar als je denkt, bij mij kan dit niet... probeer gerust, bij mij stond mijn lichtkap in brand, gelukkig was ik thuis... :wink:
Ik wou gewoon maar meegeven dat er wel degelijk gevaar schuilt in dergelijk systeem...

Dit komt omdat de voorkant van de silicone led strip waterdicht is maar de achterkant zit niks omheen. Een dun velletje folie en je zit al op het koper.
Daar komt vocht achter en daardoor krijg je sluiting. Zoals je ook zegt de warmte kon weg dus dat is het probleem ook niet.
Ik plaats er een buis omheen zodat er geen vocht bij kan, het voordeel is dat het aluminium dan ook niet corrodeert.
Ik heb hiervan meerdere verhalen gehoord en bij iedereen en ook bij jou zie je dat de strip bruin kleurt, dit gebeurt niet in eens, ik verwacht en hoop dat wanneer er vocht achter kan je het ook gaat zien.
ikeman
50- Berichten
50- Berichten

Berichtdoor maison reef » Vr 01 Nov 2013 12:04

mijn ledstrips zitten 100% ingegoten in een siliconenjasje.... Ze hebben namelijk voor ik ze aangesloten heb in mijn kap, 14 dagen liggen branden op de bodem van mijn bak. Dus echt wel volledig onder water... Dus een siliconenjasje langs voor en ook langs achter. Deze kan je zonder problemen onder water gebruiken.... Dus verhaal van er kan vocht langs achter bij, klopt niet... :wink:
maison reef
4000+ Berichten
4000+ Berichten

Berichtdoor Dave29 » Za 02 Nov 2013 8:30

Het is heel simpel led geeft gewoon warmte af zolang warmte opsluit gaat het fout.
Als je iets in een buis plaats zodat er geen vocht bij kan mag de buis toch echt lucht dicht maken met afsluiters er op om de buis te kunnen te kunnen door blazen met een inert gas.
Sluit je de buis af zit ten alle tijden vocht in wat er niet uit kan.
My friends, you bow to no one.
Dave29
200+ Berichten
200+ Berichten

Berichtdoor peter-keetfm » Do 10 Aug 2017 18:40

als ik dit zo bekijk komt het echt niet door de warmte van de led's
deze strips (China) zitten dunne koper draden onder de plakzijde als je deze op aluminium plakt is de kans op sluiting groot omdat het zo dun is
en dat is in dit geval gebeurd en niet door de warmte van de led
peter-keetfm
50- Berichten
50- Berichten

Berichtdoor scalare1973 » Zo 13 Aug 2017 10:45

Ik heb mijn leds in 2 nano aluminium hoekprofielen geplakt zodat er een u vorm ontstaat.
Deze zijn 2 meter lang.
Heb ze op maat gezaagd en deze liggen in een kunststof u profiel boven de kanaalplaten en onder mijn kap.
Ze hangen dus vrij in mijn kap en kan ze verschuiven naar voor en naar achter ook bij onderhoud hou ik zo licht in de bak en kan ik vrij werken doordat het deksrl er af kan.
Geen probleem met de warmte die word afgevoerd doir de nano aluminium profiel.
Deze is trouwens speciaal behandeld wat corossie tegengaat.
Verkrijgbaar bij de praxis o.a. bedoelt om traptreden mee af te werken.
Gebruikers-avatar
scalare1973
100+ Berichten
100+ Berichten

Volgende

Terug naar Verlichting