Het Forum voor de liefhebbers van Malawi Cichliden...

Lake Cindy Tanganyika - update algen 31 juli

Hier kun je loggen hoe je Tanganyika aquarium draait.

Re: Lake Cindy Tanganyika - foto update 14 juli

Berichtdoor Retgals » Vr 14 Jul 2017 18:43

Mooie foto's en prachtige vissen. Ik zie nu de blauwe kleur echt goed uitkomen. Ze zijn ook mooi van vorm. Ben ook wel benieuwd naar bewegende beelden. Is er al een duidelijke alpha man te onderscheiden?
Retgals
500+ Berichten
500+ Berichten

Dit forum wordt gesponsord door:

mrboat

Middel 221
1551 SW Westzaan/>tel: 06-29500679

Berichtdoor cindy_goedbloed » Vr 14 Jul 2017 19:31

Retgals schreef:Mooie foto's en prachtige vissen. Ik zie nu de blauwe kleur echt goed uitkomen. Ze zijn ook mooi van vorm. Ben ook wel benieuwd naar bewegende beelden. Is er al een duidelijke alpha man te onderscheiden?

3 Mannetjes laten de vrouwtjes merken dat ze wel willen.....
Het lijkt erop dat voor nu de grootste man de alpha man is gezien hij een paaiplek heeft gekozen waar hij met het grootste gemak alle andere mannen uit weg stuurt
Ik zal binnenkort eens een video proberen te maken, ben ik niet zo'n ster in.....
Gebruikers-avatar
cindy_goedbloed
Moderator
Moderator

Afbeeldingen: 272
Artikelen: 5

Re: Lake Cindy Tanganyika - bioloog draait weer

Berichtdoor Baars » Vr 14 Jul 2017 20:08

cindy_goedbloed schreef:Niks mis mee, haha
Goed om weer over na te denken
Heeft allemaal een tijd op een laag pitje gestaan

Ze bleven in de hoek hangen waar ze gestart zijn
Toen de aal nog in de bak zat was dat deel voor hun afgezet
Nadat de aal uitgevallen was en de afzetting weggehaald was zwommen ze tot halverwege de bak
En bleven dus meer achterin
Nu de bak meer verlicht is zwemmen ze ineens overal en zijn ook niet meer constant 1 grote groep
Vandaar mijn conclusie dat ze zich op hun gemak voelen
Ze slapen s'nachts nog wel als 1 grote groep

Deze avond heb ik geleerd dat ze tussen de 7 en 40 meter te vinden zijn
Oudere exemplaren zitten het diepst
Vandaar dus dat het jonge grut zich nu (nog) zo lekker voelt in de meer verlichte bak
En sóchtends zijn ze te vinden tussen de 7 en 15 meter om zichzelf nog te voeden met nog slapende Cyprochromissen

Ik wil inderdaad nog overhangende rotsen maken (ik ben nog lang niet klaar met de wanden maken) en delen van de dekruiten bedekken met PE

Je ziet inderdaad op die foto van de lichtkap aardig wat verlichting omdat de led daar ook nog aan is
We waren net klaar met de T5 plaatsen
die spaarlampen zijn nooit aan overigens, dat was nog versie 1.0 van de 10 meterbak verlichten
De led staat nu zo ingesteld dat deze alleen sóchtends even brandt en laat in de avond
Rustiger wakker worden voor de vissen en even nog wat schemerlicht voordat het donker wordt
Overdag is dus alleen de T5 aan

Verder vond ik ook nog een leuke website met alle soorten die in Zambia zwemmen
Ook leuk om me eens verder in te verdiepen :)

http://www.fishbase.org/identification/RegionSpeciesList.php?resultPage=2&c_code=894&SortBy=family

Kijk dat verklaard al wat meer....
Interessante info trouwens en bedankt voor het delen van de website die kende ik nog niet en er staat hele mooie info op :ty:

Leuk dat zo'n informatie uitwisseling wat dieper onderzoek met zich mee brengt en weer (nieuwe) / interessante info hiermee boven water brengt. Leuk voor iedereen die meeleest en deze informatie nog niet kende.

Ik heb je nieuw gemaakte foto's bekeken en dat ziet er veel beter uit dan de eerdere foto's qua lichtsterkte. Als de lichtsterkte in het echt net zo is als op de close-up foto's van de vissen, dan heb je een goede verlichting voor een diepwater biotoop.

Nog een toevoeging op de inrichting van je aquarium, gibberosa's zien in hun natuurlijke habitat vrijwel geen zand. Ik wil daarmee niet zeggen dat er geen korrelzand op de bodem mag liggen, maar je zou kunnen overwegen om wat meer horizontale stukken op de bodem te leggen, je heb nu overwegend staande/verticale stenen met daar tussen zand.
Hier een video, waar je misschien wat aan heb en waar je ook best wel inspiratie mee kan op doen.
Het is trouwens niet om je inrichting af te kraken, maar meer om mee te denken. Als dit allemaal uiteindelijk de vissen ten goede komt, dan is dat het beoogde doel wat we allemaal als liefhebbers willen bereiken toch...
Vanaf 1:02 vind ik het mooist, prachtige beelden! Niet heel belangrijk, maar wel leuk om te weten, de video/kanaal is door Nederlandse duikers gemaakt
https://www.youtube.com/watch?v=EpZZXKt ... e=youtu.be

Ik ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen van dit bestand en prachtig formaat aquarium
Laatst gewijzigd door Baars op Za 15 Jul 2017 13:39, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Baars
50+ Berichten
50+ Berichten

Berichtdoor Baars » Vr 14 Jul 2017 20:13

cindy_goedbloed schreef:
Retgals schreef:Mooie foto's en prachtige vissen. Ik zie nu de blauwe kleur echt goed uitkomen. Ze zijn ook mooi van vorm. Ben ook wel benieuwd naar bewegende beelden. Is er al een duidelijke alpha man te onderscheiden?

3 Mannetjes laten de vrouwtjes merken dat ze wel willen.....
Het lijkt erop dat voor nu de grootste man de alpha man is gezien hij een paaiplek heeft gekozen waar hij met het grootste gemak alle andere mannen uit weg stuurt

Er word gezegd dat de alpha mannetjes te herkennen zijn aan de groeispurt die ze opeens maken t.o.v van de rest, ze groeien dus duidelijk harder dan de rest...heel bijzonder fenomeen.
Gebruikers-avatar
Baars
50+ Berichten
50+ Berichten

Berichtdoor cindy_goedbloed » Vr 14 Jul 2017 21:01

Dan denk ik dat ik kan stellen dat de grootste altijd de big boss zal blijven (deze is al groter vanaf aanschaf en groeit het hardst) en dat de andere 2 mannen (zijn ook wat groter dan de andere mannetjes) aan het bepalen zijn wie op nr 2 en 3 komt te staan
Bijzonder dat dit te maken heeft met de rangorde, dat wist ik nog niet.

De inrichting, haha, klopt, dat is nog van de malawibak waar ik veel hoge stenen nodig had om de mannen hun territorium in de bak in de hand te houden
Ze staan nog op precies dezelfde plekken nog.... :mrgreen:

Het viel me al op dat ze graag boven die ene platte grote steen hangen (voorheen het huis van de aal, zit een pvc pijp in verstopt)
Die kan ik nog wel enkele bij maken met de tijd (eerst de wanden maar eens afmaken)
Of ik leg er enkele plat met de onderkant tegen de achterwand aan (zijn echt recht aan de onderkant)

Wat dat betreft ben ik blij dat ik vorig jaar kleine exemplaren heb aangeschaft (3 tot 6 cm) en geen volwassen groep van iemand heb overgenomen
Tijd genoeg om te bekijken wat nu het beste voor ze is, en zelf geven ze ook veel aan

Als de zon niet te hard schijnt (schuifpui van glas 6 meter breed...) is de verlichting nu in heel de bak zoals je op de eerste foto ziet
Tuin op het zuiden....
Met fel daglicht van buiten is de bak helemaal voorin ietsje meer verlicht

Mooi filmpje, thanks voor het delen
Na het kijken van dit filmpje werd ik nieuwsgierig of ik ook videomateriaal van Zambia kon vinden en kwam dit tegen

Vanavond ook eens op mijn gemak bekijken

Inderdaad leuke informatie uitwisseling, jij ook bedankt :ty:
Gebruikers-avatar
cindy_goedbloed
Moderator
Moderator

Re: Lake Cindy Tanganyika - filmpje alpha mannetje

Berichtdoor cindy_goedbloed » Za 15 Jul 2017 13:28

The big boss laat voor het eerst zijn paaikleuren zien (video gemaakt met gsm)

Gebruikers-avatar
cindy_goedbloed
Moderator
Moderator

Re: Lake Cindy Tanganyika - filmpje alpha man

Berichtdoor Scato89 » Za 15 Jul 2017 13:57

Schitterende beesten zijn het!
Bak oogt zeker nu veel rustiger dan malawi rovers/vrijzwemmers ?
Gebruikers-avatar
Scato89
1000+ Berichten
1000+ Berichten

Afbeeldingen: 1

Berichtdoor Baars » Za 15 Jul 2017 13:59

cindy_goedbloed schreef:Dan denk ik dat ik kan stellen dat de grootste altijd de big boss zal blijven (deze is al groter vanaf aanschaf en groeit het hardst) en dat de andere 2 mannen (zijn ook wat groter dan de andere mannetjes) aan het bepalen zijn wie op nr 2 en 3 komt te staan
Bijzonder dat dit te maken heeft met de rangorde, dat wist ik nog niet.

De inrichting, haha, klopt, dat is nog van de malawibak waar ik veel hoge stenen nodig had om de mannen hun territorium in de bak in de hand te houden
Ze staan nog op precies dezelfde plekken nog.... :mrgreen:

Het viel me al op dat ze graag boven die ene platte grote steen hangen (voorheen het huis van de aal, zit een pvc pijp in verstopt)
Die kan ik nog wel enkele bij maken met de tijd (eerst de wanden maar eens afmaken)
Of ik leg er enkele plat met de onderkant tegen de achterwand aan (zijn echt recht aan de onderkant)

Wat dat betreft ben ik blij dat ik vorig jaar kleine exemplaren heb aangeschaft (3 tot 6 cm) en geen volwassen groep van iemand heb overgenomen
Tijd genoeg om te bekijken wat nu het beste voor ze is, en zelf geven ze ook veel aan

Als de zon niet te hard schijnt (schuifpui van glas 6 meter breed...) is de verlichting nu in heel de bak zoals je op de eerste foto ziet
Tuin op het zuiden....
Met fel daglicht van buiten is de bak helemaal voorin ietsje meer verlicht

Mooi filmpje, thanks voor het delen
Na het kijken van dit filmpje werd ik nieuwsgierig of ik ook videomateriaal van Zambia kon vinden en kwam dit tegen

Vanavond ook eens op mijn gemak bekijken

Inderdaad leuke informatie uitwisseling, jij ook bedankt :ty:

Graag gedaan hoor!

Het is inderdaad veel beter om ze jong aan te schaffen, daarmee doe je zelf ook veel meer ervaring op en leer je de groep beter kennen.

Kijk ook eens bij o.a de gibberosa bak (200 x 60 x 65 cm) van Art, die zou jij vast ook wel kennen aangezien je ook aan de huiskeuringen heb meegedaan. Zijn toenmalige bak (maar ook die van vele andere, kan ze niet allemaal gaan opnoemen) is een goed voorbeeld van een natuurgetrouwe diepwater biotoop van gibberosa, veel steen en minimale zand.

Ik ben benieuwd naar hoe alles gaat lopen in jou bak.
Gebruikers-avatar
Baars
50+ Berichten
50+ Berichten

Berichtdoor Retgals » Za 15 Jul 2017 14:10

Leuk filmpje. Mooie alpha man. Heerlijk wat een rust geven die Gibberosa's he. Of verlang je al terug naar de wat drukkere Malawi's? :wink:
Retgals
500+ Berichten
500+ Berichten

Berichtdoor cindy_goedbloed » Za 15 Jul 2017 15:20

@Baars: ik zal eens op zoek gaan naar de bak van Art

@Retgals: het rustige bevalt me prima, nog steeds geen spijt van de overstap :)
Gebruikers-avatar
cindy_goedbloed
Moderator
Moderator

Berichtdoor AfraJalo » Za 15 Jul 2017 16:08

Het zou toch wat zijn als je dezelfde alg van je vorige driemeterbak weer terug zou krijgen, wat eigenlijk geen alg is.
Trofis Colisa 180x60x60
Visbestand:
viewtopic.php?f=142&t=22170
Gebruikers-avatar
AfraJalo
4000+ Berichten
4000+ Berichten

Afbeeldingen: 334

Berichtdoor cindy_goedbloed » Za 15 Jul 2017 16:13

AfraJalo schreef:Het zou toch wat zijn als je dezelfde alg van je vorige driemeterbak weer terug zou krijgen, wat eigenlijk geen alg is.

Daar dacht ik gisteren ook al over na
Wie weet, de sporen zitten nog steeds in de gebruikte stenen
Zou wel gaaf zijn :)
Gebruikers-avatar
cindy_goedbloed
Moderator
Moderator

Berichtdoor Baars » Za 15 Jul 2017 23:21

cindy_goedbloed schreef:@Baars: ik zal eens op zoek gaan naar de bak van Art

@Retgals: het rustige bevalt me prima, nog steeds geen spijt van de overstap :)

Helaas zijn er niet meer foto's van de bak dan deze ene...veel foto's zijn niet meer beschikbaar omdat de foto's destijds op imageshack stonden en die al een tijd verlopen zijn.
Maar je krijgt hiermee al een hele goede indruk. Overigens had hij ook nog medebewoners zoals leleupi's, waar de "overgebleven stukken zand" voor bedoeld waren.
http://www.tanganyika.nl/afb/artgibberosa_groot.jpg
Gebruikers-avatar
Baars
50+ Berichten
50+ Berichten

Berichtdoor cindy_goedbloed » Zo 16 Jul 2017 12:37

Die bak komt me inderdaad wel bekend voor...
Toch alweer even geleden dat ik aan keuringen mee heb gedaan
Wie weet doe ik ooit nog wel eens aan een keuring weer mee
Altijd wel leuk om dan de bakken van anderen te zien. blijft leerzaam wat je allemaal langs ziet komen dan
Ik zal ook eens bij de site van het nbat bij de landelijke keuringen gaan speuren naar gibberosa bakken :)

Gisteren heb ik enkele hoge stenen verwijderd en veel hoge stenen naar de achtergrond geplaatst
Al enkele basaltkeien uit de tuin gehaald en erbij geplaatst
Vandaag weer verder met keien wassen en plaatsen
Ik wil op 3 plaatsen wat zandgebieden voorin overhouden en enkele straatjes van zand naar achteren toe, geeft toch leuke dieptewerking
de rest opvullen met vooral keien, en zand uit de bak verwijderen (overkill zand nu)
Gebruikers-avatar
cindy_goedbloed
Moderator
Moderator

Berichtdoor Baars » Zo 16 Jul 2017 13:43

cindy_goedbloed schreef:Die bak komt me inderdaad wel bekend voor...
Toch alweer even geleden dat ik aan keuringen mee heb gedaan
Wie weet doe ik ooit nog wel eens aan een keuring weer mee
Altijd wel leuk om dan de bakken van anderen te zien. blijft leerzaam wat je allemaal langs ziet komen dan
Ik zal ook eens bij de site van het nbat bij de landelijke keuringen gaan speuren naar gibberosa bakken :)

Gisteren heb ik enkele hoge stenen verwijderd en veel hoge stenen naar de achtergrond geplaatst
Al enkele basaltkeien uit de tuin gehaald en erbij geplaatst
Vandaag weer verder met keien wassen en plaatsen
Ik wil op 3 plaatsen wat zandgebieden voorin overhouden en enkele straatjes van zand naar achteren toe, geeft toch leuke dieptewerking
de rest opvullen met vooral keien, en zand uit de bak verwijderen (overkill zand nu)

Goed bezig en mooie plannen!
Het is inderdaad altijd mooi om wat technieken zoals bijv. straatjes maken toe te passen om dieptesuggestie te creëren.
Ik ben erg benieuwd hoe het er uit gaat zien :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Baars
50+ Berichten
50+ Berichten

VorigeVolgende

Terug naar Jouw Aquarium (Tanganyika)