Het Forum voor de liefhebbers van Malawi Cichliden...

Trofis Colisa 1800 van AfraJalo, ingericht blz 75

Hier kun je loggen hoe je Tanganyika aquarium draait.

!

Berichtdoor Baars » Wo 19 Jul 2017 14:33

AfraJalo schreef:Amen.

Ik hoop nog wel dat Baars zijn aquarium wil tonen op dit forum, ook bij Tanganyika.nl kan ik hem niet vinden, in ieder geval niet onder "Baars".

Edit: inmiddels met zoekgegeven Baars wat gevonden op Tanganyika.nl. Ik lees daar dat zijn bak nog opgestart moet worden en hij zelf nog geen Tanganyika's heeft gehouden. Dan kan hij zijn bak nog niet tonen. :wink:
Verder laat ik de discussie los.

De bak draait sinds gisteren twee weken en de te verwachten nitrietpiek blijft nog uit:
Afbeelding

Nitraat ook gemeten, is rond de 20mg/l. Zal wel rond de 25mg/l gaan worden over een aantal weken. Helaas is de nitraatwaarde van het leidingwater hier al gemiddeld over het jaar 10,7. Dan valt het niet mee om het water in het aquarium op minder dan 20 mg/l te krijgen :roll:

Afbeelding

Wat een laffe harlekijn ben jij toch hhh :mrgreen:
Eerst verzoek je me om jou topic te verlaten, waarbij ik zelf aangeef dat ik die verlaat en vervolgens post je meerdere berichten over mij, van een figuur als jou was dat ook te verwachten.

Dat jij hier speciaal op dit forum, maar ook op een ander forum, zoveel moeite doet om informatie over mij te vinden waar je me klaarblijkelijk mee hoopt neer te halen, bevestigd alleen maar je niveau en wat ik al eerder vermoeden.
Heel jammer voor jou (en ook een van je vriendjes die mij op een ander forum op dezelfde wijze wou neerhalen), ik heb hier namelijk 5 bakken thuis, met vissen uit verschillende biotopen.
Ik heb mijn beweegredenen waarom ik nog geen bak(ken) heb geplaatst en die wil ik eigenlijk niet eens aan jou en je consorten verantwoorden. Maar voor de weldenkende mensen: Ik heb gewoon bepaalde principes en tevens sta ik niet zoals Afrajalo en consorten te springen om duimpjes en hemelprijzingen van mensen te krijgen en ik ben niet zo'n dwaas(zoals Afrojalo) om van de ene op de andere dag en bak impulsief vol te stampen met vis waar ik niet eens degelijke onderzoek naar heb verricht en alle andere dramatische vertoningen die hij heeft laten zien.
Maar het draait helemaal niet om wat ik heb of aan kennis bezit, jij en je consorten zijn gewoon doelbewust op zoek om diegene die niet overeenstemmen met jullie begeerte om die neer te halen op een hele zwakke/laffe manier.

Als de maatstaf, kennis en het plaatsen van bakken is(dat is het bij jou en je consorten niet, want dit is puur omdat je op je kinderteentjes getrapt bent),
waarom hoor ik jou en je consorten geen woord spreken over als het gaat om Jeppie zijn aquarium(s) en kennis over Tanganyika. Hhhh nee in die hoek ken je geen zere plekken meer vinden, dus dan gooit men het maar over een ander boeg. Weer een lelijke aap die uit de mouw komt... :mrgreen:

En als laatste, als de maatstaf het plaatsen van bakken is ...dan moet jij jezelf niet meer in de spiegel durven aan te kijken.
Want het zacht gezegde geklungel wat jij aan ons heb vertoond de laatste week is gewoon om te huilen! De ene na de andere vis er in donderen terwijl de nitrietpiek niet eens is geweest en dan hebben we niet eens gesproken over de rest van je impulsieve gesodemieter met de vissen.
Zijn dit de vruchten van het plaatsen van bakken en de zogenaamde ervaring/onderzoek/intuïtie (zoals je zelf hoogmoedig over jezelf zegt ) die jij heb opgedaan?! Hou toch op.
Je heb nooit Tanganyika vissen gehouden, totaal geen ervaring en kennis en je gooit ze er in alsof je ze terug doet in het Tanganyika meer, ondanks dat je adviezen heb gekregen van Jeppie die wel al jarenlange ervaring en expertise heeft in het houden van Tanganyika vissen. En dan probeer je mij op basis van je lelijke vermoedens neer te halen? Dus hoe bedoel je, de pot verwijt de ketel dat die zwart ziet?

Dat er nog mensen zijn die dit soort geëxperimenteer en gesodemieter met de vissen durven te verdedigen, in de doofpot gooien of zo'n persoon de hand boven het hoofd houden is gewoon om te huilen en te schaamteloos voor woorden!

Ik sluit hier mee af.
Gebruikers-avatar
Baars
50+ Berichten
50+ Berichten

Dit forum wordt gesponsord door:

KiteLight

van Heesplein 4
2651 BA Berkel & Rodenrijs
06-51768707

Re: Trofis Colisa 1800 van AfraJalo, ingericht blz 75

Berichtdoor cindy_goedbloed » Wo 19 Jul 2017 15:11

:bttopic:
Gebruikers-avatar
cindy_goedbloed
Moderator
Moderator

Afbeeldingen: 272
Artikelen: 5

Berichtdoor AfraJalo » Wo 19 Jul 2017 18:11

cindy_goedbloed schreef::bttopic:

Goed idee.

Stand twee weken na opstart:
Nitriet 0 mg/l
Nitraat 20 mg/l. Dit is hoger dan de nitraat in het leidingwater. Dat betekent dat stikstofcyclus al werkt, de nitriet moet al zijn omgezet naar nitraat. Ik verwacht nu geen nitrietpiek meer. De Nitrivec en het oude filtermateriaal dat ik weer gebruikt heb zullen de redenen van snelle opstart zijn. Ik heb vakantie maar ben gewoon thuis. Ik meet de komende tijd nog dagelijks en mocht de nitriet toch omhoog gaan kan ik direct verversen.

De algen beginnen zichtbaar te komen op de stenen. Helaas van een geel/oranje kleur en niet groen. Ik hoop dat de groene alg nog komt. Op de toegevoegde stenen groeit nog geen alg.

Visbestand vertoont normaal gedrag. Alle vissen eten goed, behalve een vrouw van de Cyprichromis, die heeft eitjes in de bek en heeft ze niet losgelaten bij het vervoer van Aquabeek naar hier. De Cyprichromissen en Tropeussen zwemmen gewoon langs elkaar zonder agressie. Beide groepen maken gebruik van de hele bak.

Ik ben tevreden zoals het nu verloopt.
Trofis Colisa 180x60x60
Visbestand:
viewtopic.php?f=142&t=22170
Gebruikers-avatar
AfraJalo
4000+ Berichten
4000+ Berichten

Afbeeldingen: 334

Berichtdoor MarinusMalawi » Wo 19 Jul 2017 18:57

Das best hoog, ruim 10 mg/ltr. Dan is onder de 20 blijven niet reëel. Wel slecht water van de Beerenplaat.
MarinusMalawi
550+ Berichten
550+ Berichten

Berichtdoor AfraJalo » Wo 19 Jul 2017 19:17

MarinusMalawi schreef:Das best hoog, ruim 10 mg/ltr. Dan is onder de 20 blijven niet reëel. Wel slecht water van de Beerenplaat.

Wat nitraat betreft wel. Ze maken wel gebruik van UV in plaats van chloor, dat is dan wel een pluspunt.
Trofis Colisa 180x60x60
Visbestand:
Gebruikers-avatar
AfraJalo
4000+ Berichten
4000+ Berichten

Berichtdoor cindy_goedbloed » Wo 19 Jul 2017 19:34

Filtermateriaal uit de oude bak overzetten in de nieuwe bak doet wonderen :)
Ik sleep ook altijd zoveel mogelijk zand mee
En heb op die manier ook geen nitrietpiek gehad al die keren
Gebruikers-avatar
cindy_goedbloed
Moderator
Moderator

Afbeeldingen: 272
Artikelen: 5

Berichtdoor Tommie75 » Wo 19 Jul 2017 19:34

Het kan nog erger... het gemiddelde nitraatgehalte over de eerste drie maanden was bij ons 15,6 mg/liter

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Tommie75
700+ Berichten
700+ Berichten

Afbeeldingen: 9

Berichtdoor AfraJalo » Wo 19 Jul 2017 19:46

Zo dat is helemaal hoog :shock:
Dan te bedenken dat je met water verversen er gewoon weer 15mg/l bijgooit :(
Trofis Colisa 180x60x60
Visbestand:
Gebruikers-avatar
AfraJalo
4000+ Berichten
4000+ Berichten

Berichtdoor Peterhs » Wo 19 Jul 2017 19:54

Hier is het ook gemiddeld 10 ongeveer. Heb net gekeken maar kreeg hem hier niet geupload dus.
Peterhs
600+ Berichten
600+ Berichten

Afbeeldingen: 0
Artikelen: 1

Berichtdoor AfraJalo » Wo 19 Jul 2017 20:03

Peterhs schreef:Hier is het ook gemiddeld 10 ongeveer. Heb net gekeken maar kreeg hem hier niet geupload dus.

10 is hoog maar net te doen. Met wekelijks veertig procent water verversen kan ik de nitraat op 20 tot 25 mg/l houden.
Ik sla ook nooit over.
Trofis Colisa 180x60x60
Visbestand:
Gebruikers-avatar
AfraJalo
4000+ Berichten
4000+ Berichten

Berichtdoor Tommie75 » Wo 19 Jul 2017 20:18

Ik kan hem (ook met 40% per week verversing) wel op de 20 mg/l houden. Waarschijnlijk als gevolg van een lekker dikke zandlaag?
Gebruikers-avatar
Tommie75
700+ Berichten
700+ Berichten

Afbeeldingen: 9

Berichtdoor Paul » Do 20 Jul 2017 7:36

als je werkelijk last hebt met nitraat kun je er ook aan denken om wat drijfplantjes te nemen in d ebak, vinden de vissen misschien ook nog wel lekker...
Paul
1500+ Berichten
1500+ Berichten

Berichtdoor AfraJalo » Do 20 Jul 2017 7:43

Paul schreef:als je werkelijk last hebt met nitraat kun je er ook aan denken om wat drijfplantjes te nemen in d ebak, vinden de vissen misschien ook nog wel lekker...

Last in die zin dat ik wekelijks veertig procent moet verversen om de nitraat binnen de perken te houden. Maar ik heb geen hekel aan de waterwissels waarbij ik ook de bak schoonhoud. Drijfplanten zijn niet nodig, dat houdt misschien de nodige algvorming op de stenen weer tegen. Maar dank je voor de tip :D
Trofis Colisa 180x60x60
Visbestand:
Gebruikers-avatar
AfraJalo
4000+ Berichten
4000+ Berichten

Berichtdoor Paul » Vr 21 Jul 2017 7:01

wat je ook kunt doen is een stuk dakgoot achterin de bak op de verstevingsstrip plaatsen met 2 eindkappen en onderin een gat met daarin een stuk spons tot net in het water van de bak, doe je hierin de drijfplantjes, klein pompje erop zodat het water er in komt en walla, geen last van het tegenhouden vna licht...
Paul
1500+ Berichten
1500+ Berichten

Berichtdoor AfraJalo » Vr 21 Jul 2017 7:12

Paul schreef:wat je ook kunt doen is een stuk dakgoot achterin de bak op de verstevingsstrip plaatsen met 2 eindkappen en onderin een gat met daarin een stuk spons tot net in het water van de bak, doe je hierin de drijfplantjes, klein pompje erop zodat het water er in komt en walla, geen last van het tegenhouden vna licht...

Daar is geen ruimte voor bij een Trofis Colisa met de balken met T5 verlichting. Sowieso is de ruimte al heel beperkt. Bij het werken in de bak moet ik de twee verlichtingsbalken aan de achterkant op elkaar leggen. Wat jij voorstelt gaat bij mij niet. Mocht de nitraat een probleem gaan worden zou ik eerder aan een nitraatfilter gaan denken. Maar ik verwacht niet dat nitraat echt een probleem gaat worden. Desnoods kan ik midweeks ook nog een waterwissel doen.
Trofis Colisa 180x60x60
Visbestand:
Gebruikers-avatar
AfraJalo
4000+ Berichten
4000+ Berichten

VorigeVolgende

Terug naar Jouw Aquarium (Tanganyika)