Het Forum voor de liefhebbers van Malawi Cichliden...

Mijn eerste Tanganyika aquarium

Hier kun je loggen hoe je Tanganyika aquarium draait.

Re: Mijn eerste Tanganyika aquarium

Berichtdoor Squadron » Ma 05 Okt 2015 23:16

coenb schreef:De N. buescheri kun je ook bijna niet in een schooltje houden, moet je echt geluk mee hebben. Bij mij heeft het paartje de 2e vrouw "afgemaakt/afgemat", zou bij jou ook het geval kunnen zijn. Teveel stress?? Mooie soort, had zelf de Kamakonde..

De combi Cyp's en Paracyp's kan in een grote bak goed gaan. Maar ze hebben wel een andere omgeving nodig. De P. nigripinnis is een grotbewoner, cyp's hebben open water nodig. Paracyp's zetten vaak af tegen verticale rotsen, cyp's in open water. Ik vind zelf een school van dezelfde soort mooier... heb je gelijk in.

Welke N. occelatus heb je? Vaak hou je deze in een koppeltje (itt bv de N. similis), zijn felle beestjes! Beten mij vaak in de vingers als ik aan het schoonmaken was. Hoe gaat et met deze 3 in jou bak?

Ik ben begonnen met 4 Beuscheri (1man/3vrouw). Het mannetje links in de bak. Het vrouwtje met de jongen rechts in de bak, een vrouwtje ergens in het midden van de bak en een vrouwtje in een hoek. Maar werd met rust gelaten. Tot er een nest was wss. Heb dan de 2 andere vrouwtjes toen ik thuis kwam, elk in een slakkenhuis afzonderlijk, dood terug gevonden.
Nu gaat het Beuscheri-mannetje veel op bezoek bij het vrouwtje. Maar zit geregeld ook bij zijn rots. Of aan t het bekvechten...

Lamprologus Ocellatus Gold. Ik denk dat ik een koppeltje heb. 2 zitten er heel dicht bij elkaar. Denk dat het vrouwtje meer in het slakkenhuis zit. Het mannetje gaat dikwijls s binnen loeren of voor de opening hangen schudden. Het 3de lag op een bepaald moment op die magneet om mijn ramen te poetsen. Net onder het wateroppervlak op de zij. Ik dacht die is er geweest. Wou hem uit het aquarium nemen en het moment dat ik de staart tss duim en wijsvinger had, begon ie te spartelen en dook het aquarium terug in. Nu zit hij ook in een slakkenhuis dat ik in de linkerhoek vooraan heb gelegd.
Het Beuscherie-mannetje en het Occelatus-mannetje, die het vrouwtje aan t imponeren is, bekvechten ook soms. Soms gaat de Beuscherie gewoon voor de opening van het slakkenhuis hangen. Om hem te verassen denk ik... :twisted:

Nog een vraagje...
Ik zou graag wat witter licht hebben. Zou het kwaad kunnen als ik een blauwe lamp vervang door een witte? Ik vraag me dit af ivm de algen die op mijn rotsen groeien. Vindt ze nog ok en zou het jammer vinden moesten ze afsterven.
Gebruikers-avatar
Squadron
50- Berichten
50- Berichten

Dit forum wordt gesponsord door:

Van Dijk Cichlids

Postbus 224
3350 AE Papendrecht
tel: 06-41518878

Berichtdoor coenb » Di 06 Okt 2015 8:19

Bij mij vochten de buescheri en de occelatus ook de hele tijd... zelfs mijn 2 meterbak was toen soms te klein.

Het blauwe licht heeft geen invloed op de algen. Dus je kunt best een blauwe door een witte vervangen... Ik denk dat je dan meer algen gaat krijgen.
Gebruikers-avatar
coenb
2500+ Berichten
2500+ Berichten

Afbeeldingen: 2

Berichtdoor Squadron » Di 06 Okt 2015 10:36

coenb schreef:Bij mij vochten de buescheri en de occelatus ook de hele tijd... zelfs mijn 2 meterbak was toen soms te klein.

Het blauwe licht heeft geen invloed op de algen. Dus je kunt best een blauwe door een witte vervangen... Ik denk dat je dan meer algen gaat krijgen.

Ik denk dat het andersom is.
Blauw licht zorgt voor versnelde groei aan algen...

https://www.visaquarium.nl/weetje/blauw ... -van-algen
Gebruikers-avatar
Squadron
50- Berichten
50- Berichten

Berichtdoor Squadron » Do 08 Okt 2015 18:48

Heb dus 1 blauwe lamp vervangen door een witte.
Overdag liggen beide lampen aan. Naar de avond toe brandt enkel nog de blauwe...
Afbeelding

De beide nestjes op 1 foto:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Squadron
50- Berichten
50- Berichten

Berichtdoor Retgals » Do 08 Okt 2015 21:24

Menigeen is denk ik jaloers op je mooie algentapijtje.
Retgals
500+ Berichten
500+ Berichten

Berichtdoor Scato89 » Vr 09 Okt 2015 11:29

Mooie bak! Maken ze ook veel gebruik van die slakkenhuizen?
Gebruikers-avatar
Scato89
1000+ Berichten
1000+ Berichten

Afbeeldingen: 1

Berichtdoor Squadron » Vr 09 Okt 2015 19:41

Retgals schreef:Menigeen is denk ik jaloers op je mooie algentapijtje.

Ja, vind het ook wel iets hebben. Dit soort algen is blijkbaar veel te zien in zeewater-aquariums. Vind het zeker geslaagd...
Gebruikers-avatar
Squadron
50- Berichten
50- Berichten

Berichtdoor Squadron » Vr 09 Okt 2015 19:49

Scato89 schreef:Mooie bak! Maken ze ook veel gebruik van die slakkenhuizen?

Beide Lamprologus ocellatus hebben elk een slakkenhuis geclaimd. Ergens in het midden van de bak. Het 3de is jammer genoeg wijlen... Heb het skeletje ervan terug gevonden.
Helemaal links liggen er dus veel slakkenhuizen vrij. Jammer toch... Heb al zitten denken om er mss een groepje Lamprologus multifasciatus bij te plaatsen. Maar volgens wat ik lees, is het beter, ofwel Lamprologus ocellatus ofwel Lamprologus multifasciatus. Nooit beide samen. Of heb ik dit verkeerd voor?
Gebruikers-avatar
Squadron
50- Berichten
50- Berichten

Berichtdoor coenb » Za 10 Okt 2015 15:06

Squadron schreef:
Scato89 schreef:Mooie bak! Maken ze ook veel gebruik van die slakkenhuizen?

Beide Lamprologus ocellatus hebben elk een slakkenhuis geclaimd. Ergens in het midden van de bak. Het 3de is jammer genoeg wijlen... Heb het skeletje ervan terug gevonden.
Helemaal links liggen er dus veel slakkenhuizen vrij. Jammer toch... Heb al zitten denken om er mss een groepje Lamprologus multifasciatus bij te plaatsen. Maar volgens wat ik lees, is het beter, ofwel Lamprologus ocellatus ofwel Lamprologus multifasciatus. Nooit beide samen. Of heb ik dit verkeerd voor?

Ik zou ze inderdaad niet samen doen... of je moet er minstens 2 meter tussen moeten hebben met zichtbarrieres. Dus, niet doen.

Moet zeggen dat ik de N. similis een leukere vis vond dat de ocellatus (qua gedrag en groepsvorming)
Gebruikers-avatar
coenb
2500+ Berichten
2500+ Berichten

Berichtdoor Squadron » Za 10 Okt 2015 17:30

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Squadron
50- Berichten
50- Berichten

Berichtdoor coenb » Za 10 Okt 2015 18:05

Blijven gave beestjes....
Gebruikers-avatar
coenb
2500+ Berichten
2500+ Berichten

Berichtdoor Squadron » Zo 17 Apr 2016 12:17

Hoy,
hier ben ik nog s...
Ondertussen is er heel wat veranderd.
Ergens door eigen toedoen. Begin blauwalg, teveel water ineens ververst, nitrietpiek, massale sterfte. Heb zelfs proberen mijn mannetje Buesherie te reanimeren. Adem adem, paniek. Waarom smeet ik hem simpelweg niet in vers water!!! Zoals de rest die op de bodem lagen dood te gaan. Op dit moment wist ik niet wat doen.
Shit happens... Heb ervoor gezorgd dat de bak terug in orde kwam. Dat alles goed zat. En heb me dan aan een groepje Tropheusen gewaagd.

Update:

Tropheusen. Dit was de Cichlide die ik altijd al graag had willen zien in mijn bak. Een Tropheus-bak met een groen algentapijt.
Dus op een dag was ik in een aquariumzaak aan t zien naar cichliden. Mijn oog viel op 9 Tropheusen. De Tropheus Moorii Yellow... Ik vroeg de uitbater of dit groepje zou stand houden. Omdat ik gelezen had dat men een groep van zeker minimum 15 moest houden of dat het niet goed kwam. Dit ging geen enkel probleem zijn. En ik had ze mee naar huis... De 1ste dagen waren er geen problemen. Tot ik op een avond thuis kwam van mijn werk en zag dat er 1 ontbrak. Nergens te vinden, nooit terug gevonden. Maar de rest van de groep deed het verder goed. Ze hadden elk hun eigen steen waar ze graasden. 2 weken later zag ik op een avond een gevecht uitbreken tss het alfa-mannetje en 1 van de groep. Niets aan de hand dacht ik maar als ik de dag erop keek hoe het ermee stond. Oorlog... Ze zaten voortdurend achter elkaar aan. Allesbehalve prettig om te zien. Ik denk dat het Alfa-mannetje het onderspit moeten delven heeft en dat er daardoor onrust was in de bak.
Ik was aan het overwegen om er een groep bij te plaatsen. Ondanks dat ik gelezen had dat dit bijna niet mogelijk is. Ik heb het toch geprobeerd. Ik kon ze elkaar niet laten afslachten. Op zoek geweest naar dezelfde soort en een groep van 7 erbij geplaatst. De nieuwe groep was ietsje ouder van leeftijd. Het scheelde zeker niet veel. Maar de grootste die dan in mijn bak ging zitten was 1 die bij de nieuwe groep hoorde. Het moment was aangebroken en ik bereidde alles voor om ze erbij te plaatsen.
Eenmaal ze in de bak zaten, kwam de oude groep met zijn allen kijken naar de nieuwelingen. De nieuwe groep werd helemaal rechts in de bak de grot in geduwd. En ik zag dat de grootste af en toe naar buiten schoot en een duw gaf aan de alfa van de oude groep. Ik liet ze begaan in de hoop dat er rust ging komen. Na een klein half uurtje was het gebeurd. De nieuweling had de alfa van zijn troon gestoten en er was rust. Nu zitten ze al ruime tijd samen in de bak en gaat het nog altijd uitstekend.
Het visbestand is nu:
15 Tropheus Moorii Yellow
2 Tanganicodus Irsacae
5 Synodontis multipunctatus

De jongen (1cm/1,5cm) van mijn Buesherie's zitten er ook nog altijd in. Krijg ze niet te pakken. Later als ze beginnen een probleem te vormen zal ik ze er uit vissen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Squadron
50- Berichten
50- Berichten

Berichtdoor Herman84 » Zo 17 Apr 2016 12:25

Mooi hoor maar zijn het wel de yellow en jiet de Orange?
Gebruikers-avatar
Herman84
2000+ Berichten
2000+ Berichten

Afbeeldingen: 4

Berichtdoor Squadron » Zo 17 Apr 2016 12:38

Herman84 schreef:Mooi hoor maar zijn het wel de yellow en jiet de Orange?

Het eerste groepje die er in zat, is idd Orange. Het groepje dat ik er bijgeplaatst heb is Yellow...
Gebruikers-avatar
Squadron
50- Berichten
50- Berichten

Berichtdoor Herman84 » Zo 17 Apr 2016 13:15

Ok dat geeft wel kruising gevaar
Gebruikers-avatar
Herman84
2000+ Berichten
2000+ Berichten

Afbeeldingen: 4