Het Forum voor de liefhebbers van Malawi Cichliden...

120 cm Tanganyika

Onderwerpen over het Tanganyika biotoop en de cichliden ervan.

120 cm Tanganyika

Berichtdoor Ibbe » Ma 12 Jun 2017 10:05

Hallo,

Na weer een lange tijd afwezig te zijn wil ik aan een nieuw avontuur beginnen. Na in het verleden lang te twijfelen en toch altijd net niet voor tanganyika gaan is er nu beslist dat we het bestaande aquarium gaan omvormen naar een tanganyika bak. Het huidige aquarium is toch wat verwaarloosd en het is tijd voor verandering. We pakken het deze keer 'groots' aan en proberen het aquarium voor lang te houden. In het verleden is dit wel vaker misgelopen.
Maar goed, binnen een aantal weken zal het aquarium dus beginnen indraaien en dat geeft me tijd om al wat na te denken over het visbestand. Het aquarium is 120x40x56.
We willen graag een schelpenbewoner, hoewel we wel fan zijn van de multi's en similis, hoeft het niet een van deze veel gebruikte soorten te zijn.
Daarbij willen we nog een aantal solo soorten, en een koppeltje.

Deze vissen lijken me interessant:
neolamprologus tretocephalus
Neolamprologus sexfasciatus
Altolamprologus calvus
Julidochromis dickfeldi
Julidochromis transcriptus
NEOLAMPROLOGUS SIMILIS
Neolamprologus similis of Lamprologus multifasciatus
Lamprologus caudopunctatus
Telmatochromis bifrenatus
Neolamprologus Leleupi

Ik sta voor alles open, ook andere soorten venuit het meer.
Zo, ik hoop met jullie hulp een leuk visbestandje te vinden voor het aquarium.

Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet
Ibbe
Ibbe
50- Berichten
50- Berichten

Dit forum wordt gesponsord door:

Aquabeek

St. Magdalenaweg 6
5423 XK Handel gem. Gemert
tel: 0492- 329 817

Re: 120 cm Tanganyika

Berichtdoor Baars » Ma 12 Jun 2017 14:46

Ibbe schreef:Hallo,

Na weer een lange tijd afwezig te zijn wil ik aan een nieuw avontuur beginnen. Na in het verleden lang te twijfelen en toch altijd net niet voor tanganyika gaan is er nu beslist dat we het bestaande aquarium gaan omvormen naar een tanganyika bak. Het huidige aquarium is toch wat verwaarloosd en het is tijd voor verandering. We pakken het deze keer 'groots' aan en proberen het aquarium voor lang te houden. In het verleden is dit wel vaker misgelopen.
Maar goed, binnen een aantal weken zal het aquarium dus beginnen indraaien en dat geeft me tijd om al wat na te denken over het visbestand. Het aquarium is 120x40x56.
We willen graag een schelpenbewoner, hoewel we wel fan zijn van de multi's en similis, hoeft het niet een van deze veel gebruikte soorten te zijn.
Daarbij willen we nog een aantal solo soorten, en een koppeltje.

Deze vissen lijken me interessant:
neolamprologus tretocephalus
Neolamprologus sexfasciatus
Altolamprologus calvus
Julidochromis dickfeldi
Julidochromis transcriptus
NEOLAMPROLOGUS SIMILIS
Neolamprologus similis of Lamprologus multifasciatus
Telmatochromis bifrenatus
Neolamprologus Leleupi

Ik sta voor alles open, ook andere soorten venuit het meer.
Zo, ik hoop met jullie hulp een leuk visbestandje te vinden voor het aquarium.

Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet
Ibbe

Hoi Ibbe,

Allereerst welkom!
Ik hoop dat het deze keer succesvoller zal gaan en je veel langer kan genieten van het aquarium en de vissen.
Wees vooral geduldig en niet te haastig. Laat bij al je beslissingen, eerst het welzijn van de vissen het zwaarst wegen en daarna wat je zelf mooi vind. Als de vissen het goed hebben, dan zal jij er ook veel plezier en weinig zorgen aan hebben.

Met de maat van je bak, kan je een mooi speciaal bak maken voor schelpen bewoners.
Ik ben mezelf ook nog aan het verdiepen in tanganyika, maar ik weet zeker dat een groepje Lamprologus multifasciatus en een solo Altolamprologus calvus een mooie combinatie kan zijn in je bak. Hou er wel rekening mee, dat de A.Calvus, wel zo nu en dan wat jongbroed kan opeten van de L.multifasciatus. Maar aangezien die flink kunnen voortplanten, kan dat ook weer goed zijn.

Wellicht dat andere je nog wat extra advies kunnen geven qua soorten vis, die bij jou bak passen.
Succes in ieder geval en ik ben benieuwd hoe het gaat worden :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Baars
50+ Berichten
50+ Berichten

Berichtdoor Ibbe » Ma 12 Jun 2017 18:07

Bedankt voor de snelle reactie!
Ik hoop het ook, deze keer wordt alles goed uitgedacht en gepland. De combi multi's met de calvus vind ik ook heel mooi. Het opeten van de jongen daar ben ik me van bewust, maar zo zal de populatie misschien wel wat in toom worden gehouden :)
Na zelf wat te proberen ben ik bij deze mogelijke bestanden uitgekomen:

neolamprologus tretocephalus of sexfasciatus (solo)
Altolamprologus calvus (solo)
Neolamprologus similis of Lamprologus multifasciatus (groepje 2m/4v)
en daarbij nog een koppel (misschien Julidochromis dickfeldi of iets in die richting?)

Daarnaast heb ik nog een ader bestandje:
Altolamprologus calvus
Met daarbij nog 1 of twee andere aanvullingen

Wat denken jullie?
Ibbe
50- Berichten
50- Berichten

Berichtdoor malawicichlid1996 » Ma 12 Jun 2017 22:15

Even een vraag tussendoor, waarom wordt vaak geadviseerd om rovers, dus de calvus als solo te houden?
160 * 60 * 60
malawicichlid1996
500+ Berichten
500+ Berichten

Afbeeldingen: 0

Berichtdoor Baars » Di 13 Jun 2017 11:35

malawicichlid1996 schreef:Even een vraag tussendoor, waarom wordt vaak geadviseerd om rovers, dus de calvus als solo te houden?

Ze koppelen niet zo gemakkelijk en daaruit kan agressie onderling ontstaan, ik denk dat dat de voornaamste reden is waarom ze vaak als solo worden geadviseerd. Dat geld vaak overigens ook voor andere rovers uit het tanganyika meer.
Wat vaak word gedaan in dergelijke gevallen, is een groepje vissen in een aparte bak doen en daaruit een ontstane koppel selecteren, nadeel is dat je dan wel met een groep vissen zit die je dan weer elders moet zien te huisvesten.
Gebruikers-avatar
Baars
50+ Berichten
50+ Berichten

Berichtdoor malawicichlid1996 » Di 13 Jun 2017 13:57

Baars schreef:
malawicichlid1996 schreef:Even een vraag tussendoor, waarom wordt vaak geadviseerd om rovers, dus de calvus als solo te houden?

Ze koppelen niet zo gemakkelijk en daaruit kan agressie onderling ontstaan, ik denk dat dat de voornaamste reden is waarom ze vaak als solo worden geadviseerd. Dat geld vaak overigens ook voor andere rovers uit het tanganyika meer.
Wat vaak word gedaan in dergelijke gevallen, is een groepje vissen in een aparte bak doen en daaruit een ontstane koppel selecteren, nadeel is dat je dan wel met een groep vissen zit die je dan weer elders moet zien te huisvesten.

Duidelijk, dankjewel
160 * 60 * 60
malawicichlid1996
500+ Berichten
500+ Berichten

Afbeeldingen: 0

Berichtdoor Baars » Di 13 Jun 2017 15:26

Ibbe schreef:Bedankt voor de snelle reactie!
Ik hoop het ook, deze keer wordt alles goed uitgedacht en gepland. De combi multi's met de calvus vind ik ook heel mooi. Het opeten van de jongen daar ben ik me van bewust, maar zo zal de populatie misschien wel wat in toom worden gehouden :)
Na zelf wat te proberen ben ik bij deze mogelijke bestanden uitgekomen:

neolamprologus tretocephalus of sexfasciatus (solo)
Altolamprologus calvus (solo)
Neolamprologus similis of Lamprologus multifasciatus (groepje 2m/4v)
en daarbij nog een koppel (misschien Julidochromis dickfeldi of iets in die richting?)

Daarnaast heb ik nog een ader bestandje:
Altolamprologus calvus
Met daarbij nog 1 of twee andere aanvullingen

Wat denken jullie?

Graag gedaan!
Op een ander forum, had ik je al antwoord gegeven op de bovengenoemde vraag.
Je heb daarbij alleen nog een advies gekregen van een ander forumlid dat de bovengenoemde bestanden, beide prima zouden kunnen.
Gebruikers-avatar
Baars
50+ Berichten
50+ Berichten

Berichtdoor Ibbe » Wo 14 Jun 2017 12:19

Ik heb het gezien :) Bedankt voor je advies, ik denk dat ik voor het eerste bestand ga.
Nog enkele vraagjes:
Welke vissen doe ik het best als eerste in het aquarium? Of allemaal tegelijk?
Ik begin met een groepje van de Dickfeldie, maar hoeveel vissen dan? en het best in een apart aquarium laten koppelen of meteen in het grote aquarium?
En dan nog als laatste, hoeveel schelpen moet ik zeker voorzien voor de multi's?

Alvast bedankt :)
Ibbe
50- Berichten
50- Berichten

Berichtdoor Baars » Do 15 Jun 2017 21:41

Ibbe schreef:Ik heb het gezien :) Bedankt voor je advies, ik denk dat ik voor het eerste bestand ga.
Nog enkele vraagjes:
Welke vissen doe ik het best als eerste in het aquarium? Of allemaal tegelijk?
Ik begin met een groepje van de Dickfeldie, maar hoeveel vissen dan? en het best in een apart aquarium laten koppelen of meteen in het grote aquarium?
En dan nog als laatste, hoeveel schelpen moet ik zeker voorzien voor de multi's?

Alvast bedankt :)

Graag gedaan hoor!
Leuk om te lezen dat je een besluit heb kunnen nemen :mrgreen:

Ga je de vissen in een aquarium plaatsen die al een tijd draait of ga je dit aquarium opnieuw opstarten?
Als je aquarium nog geen ingedraaide filter heeft, dan zal ik daar eerst mee beginnen.
Hoe dan ook, is het verstandig om de vissen staps gewijs toe te voegen aan je aquarium, dus niet allemaal tegelijk.
Begin daarbij met de zwakste/gevoeligste vissen en voeg in die volgorde de vissen aan je aquarium toe. Ik weet niet precies wat gebruikelijk is bij de meeste, maar ik zou in ieder geval enkele dagen er tussen laten.

Als je een extra aquarium heb, die ruim genoeg is, dan zou het mooi zijn om de dickfeldies, daar uit te selecteren. Dit scheelt namelijk in stress voor de nieuwe vissen en je kan zo de vissen makkelijker observeren.

Een goede minimum om aan te houden is 3 schelpen per vis, maar meer is alleen maar beter. Maak meerdere lagen van schelpen (2 of 3 lagen op elkaar) en zorg er voor dat je de multies een apart/eigen hoekje in het aquarium geeft, dus niet de slakkenhuizen dwars door het midden van het aquarium plaatsen. Ondanks hun grote kunnen ze namelijk een aardig stuk van het aquarium in nemen en best territoriaal zijn, naar andere vissen( zelfs als die vissen veel groter dan hun zijn), hou daar dus rekening mee.

Je kan trouwens voor een redelijke prijs, lege (escargots) slakkkenhuizen halen bij de sligro. Die zijn geschikt voor multies.

Ik hoop dat je hier wat aan heb en ik ben benieuwd hoe alles er uit gaat zien :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Baars
50+ Berichten
50+ Berichten

Berichtdoor Ibbe » Vr 16 Jun 2017 8:04

Dat helpt me veel, bedankt :)
Ik ga het aquarium helemaal opnieuw opstarten, dus inderdaad even een paar weekjes laten indraaien.
En de schelpenzoektocht is nog steeds in volle gang, ik woon in België dus slirgo is wat ver. Ik heb het idee dat lege escargotschelpen hier veel moeilijker te vinden zijn dan in Nederland helaas.
Ibbe
50- Berichten
50- Berichten

Berichtdoor Ibbe » Vr 16 Jun 2017 8:19

Ibbe
50- Berichten
50- Berichten

Berichtdoor Baars » Za 17 Jun 2017 17:34

Ibbe schreef:Dat helpt me veel, bedankt :)
Ik ga het aquarium helemaal opnieuw opstarten, dus inderdaad even een paar weekjes laten indraaien.
En de schelpenzoektocht is nog steeds in volle gang, ik woon in België dus slirgo is wat ver. Ik heb het idee dat lege escargotschelpen hier veel moeilijker te vinden zijn dan in Nederland helaas.

Leuk om te lezen dat het je geholpen heeft!
Ik ga er van uit dat ze ook in België vast wel te verkrijgen zijn, wellicht dat je het op tanganyika.nl kan vragen, waar je al reeds actief bent. Daar zitten ook Belgische medehobbyisten die vast wel vaker schelpen hebben gekocht.
De link die je heb gestuurd, zijn escargots slakkenhuizen en die zijn prima om te gebruiken voor de multies.
Ik zou om te beginnen een stuk of 150 slakkenhuizen kopen.
Bij de sligro zijn ze waarschijnlijk iets goedkoper, maar ze zijn nog altijd vele malen goedkoper dan de echte neothama slakkenhuizen uit het tanganyika meer, die kosten 1 euro p/stuk! Dan zou je dus 150 euro moeten betalen! Nu ben je bij de webshop, waarvan je een link heb geplaatst, voor 9 zakjes rond de 32 euro kwijt, dat scheelt dus heel wat.
Gebruikers-avatar
Baars
50+ Berichten
50+ Berichten

Berichtdoor Ibbe » Zo 18 Jun 2017 14:56

Ik heb zo een 150 slakkenhuisjes besteld bij voervoorvis :)
Ibbe
50- Berichten
50- Berichten

Berichtdoor Baars » Zo 18 Jun 2017 21:03

Ibbe schreef:Ik heb zo een 150 slakkenhuisjes besteld bij voervoorvis :)

Kijk is aan netjes, dat is een heel goed begin!
Hou je ons op de hoogte met het verdere verloop van je bak? Ik ben in ieder geval erg benieuwd!
Ik ben blij voor je dat het kiezen van een geschikt bestand soepel is gegaan en dat alles er omheen nu ook lekker rap verloopt :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Baars
50+ Berichten
50+ Berichten

Berichtdoor Ibbe » Ma 19 Jun 2017 9:34

Zal ik zeker doen :) ik schat dat ik begin julie aan de achterwand begin dus dan zal ik wel wat foto's plaatsen.
Ik ben ook blij dat alles eindelijk wat soepel verloopt, mocht ook wel eens :p
Ibbe
50- Berichten
50- Berichten

Volgende

Terug naar Tanganyika