Het Forum voor de liefhebbers van Malawi Cichliden...

Visbestand aquarium 120cm(l) x 60 cm(d) x 75cm(h)

Onderwerpen over het Tanganyika biotoop en de cichliden ervan.

Re: Visbestand aquarium 120cm(l) x 60 cm(d) x 75cm(h)

Berichtdoor coenb » Zo 19 Mrt 2017 19:15

Dragonautilus7 schreef:Boven
-----
12 Paracyprichromis nigripinnis blue neon (5m-7v)

Midden
------
2 Julidochromis dickfeldi midnight blue (1m-1v)

Bodem
------
2 Altolamprologus calvus black zaire of inkfin(1m-1v)
1 neolamprologus tretocephalus (1m)
2 Mastacembelus ellipsifer (1m-1v)
10 Lamprologus similis (3m-7v)
6 Synodontis petricola (2m-4v)

Maar weer even constructief verder. Bij Tangs kun je de lagen beter verdelen dan bij Malawi, maar dan praat ik over een bak van minimaal 60 cm hoogte. Nu even wat "uitdagingen" die mij opvallen.

De vissen die je noemt als bodem vissen zijn dit op de similis na allemaal NIET. De calvus, tretocephalus en petricola houden ervan om grotten of in kloven te verblijven. Ik denk dat de volgende combi's grote problemen gaat opleveren:
calvus en treto zijn beide gericht op rotsen en hebben felle karakters
Ook het koppelen van calvus gaat niet altijd goed en dit worden (alhoewel langzame groeiers) ook flinke beesten.
De mastacembelus heeft ook rust nodig tussen de rotsen (of in het zand). Verder ontsnapt deze erg snel uit een bak en moet je ALLE gaten dichtstoppen (ook in de dekplaten en de aan- en afvoerslangen. Ze ontsnappen anders ECHT!!
Daarnaast is de dickfeldi ook een rotsbewoner en erg fel.

Dus bovenstaande geeft aan dat dit in jouw bak mis gaat.

Je hebt een mooie hoogte, maar de paracyp's waar je voor wilt gaan houden van overhangende grotten of spleten. Dus je rotsopbouw moet tot aan het wateroppervlakte. Gewone Cyp's zijn betere vrijzwemmers (maar pas op sommige soorten zijn zeer fel).

Een hoek met veel schelpen en similis is erg mooi. Ik zou daar in de grotten dan kiezen voor een solo calvus en misschien een kleinere neolamprologus soort die niet te fel wordt. Dan wat S. petricola dwarf's (heet nu S. lucipinnis) en een schooltje gewone cyp. leptosoma zou misschien kunnen. Let er als je voor de paracyp's gaat (die vaker worden aanbevolen in bakken met kleinere lengte) dat de brieni en de nigripinnis verschillende soorten schuilplaatsen willen, "kloven" vs. grotten/overhangende rotsen.

En denk eraan dat advies altijd bedoeld is met het oog op de vissen en als je een ander forum advies krijgt van 1 persoon, je dat op een ander forum daar niet op moet "afgeven"
Gebruikers-avatar
coenb
2500+ Berichten
2500+ Berichten

Afbeeldingen: 2

Dit forum wordt gesponsord door:

Van Dijk Cichlids

Postbus 224
3350 AE Papendrecht
tel: 06-41518878
Vorige

Terug naar Tanganyika