Het Forum voor de liefhebbers van Malawi Cichliden...

Visbestand aquarium 120cm(l) x 60 cm(d) x 75cm(h)

Onderwerpen over het Tanganyika biotoop en de cichliden ervan.

Visbestand aquarium 120cm(l) x 60 cm(d) x 75cm(h)

Berichtdoor Dragonautilus7 » Zo 12 Mrt 2017 15:31

Hey,
Ik heb al een Aziatische en Zuid Amerikaanse biotoop en
ik ga nu men eerste Tanganyika aquarium opstarten met zelfgemaakte stenen. De stenen zijn al zo goed als af juist nog een deel logen allee zuren infeite en een deel ligt al in een bak met regenwater en kalium en nitraat in de zon zodat de algen al kunnen beginnen groeien.

Nu is mijn vraag of dit een goed bestand zou zijn:

Boven
10 Paracyprichromis nigripinnis blue neon (4m-6v)
8 Lamprichthys tanganicanus (4m-4v)

Midden
4 Ophthalmotilapia ventralis (1m-3v)
2 Julidochromis dickfeldi midnight blue (1m-1v)

Bodem
2 Altolamprologus calvus black zaire of inkfin(1m-1v)
3 lamprologus caudopunctatus kapampa 'red fin' (1m-2v)
2 Mastacembelus tanganicae (1m-1v)
2 Telmatochromis vittatus (1m-1v)
10 Lamprologus similis (3m-7v)
6 Synodontis sp. “polli white Zambia” (2m-4v)

Alvast bedankt! :)
Gebruikers-avatar
Dragonautilus7
50- Berichten
50- Berichten

Dit forum wordt gesponsord door:

Aquabeek

St. Magdalenaweg 6
5423 XK Handel gem. Gemert
tel: 0492- 329 817

Re: Visbestand aquarium 120cm(l) x 60 cm(d) x 75cm(h)

Berichtdoor Shagster » Zo 12 Mrt 2017 17:33

Ben niet thuis in de tangs maar 50 vissen op een 500 liter water :crazy: :crazy: :crazy:

Lijkt mij veels te veel iig.
De opstart van mijn bak met alles er op en er aan..
http://www.malawifreaks.nl/viewtopic.php?f=20&t=3655
Gebruikers-avatar
Shagster
1500+ Berichten
1500+ Berichten

Berichtdoor Dragonautilus7 » Zo 12 Mrt 2017 17:53

Ja bestand is a wat aangepast. En niet alle vissen zijn even groot. Er zitten kleintjes tussen ook.

Boven
10 Paracyprichromis nigripinnis blue neon (4m-6v)

Midden

Bodem
3 lamprologus caudopunctatus kapampa 'red fin' (1m-2v)
2 Mastacembelus tanganicae (1m-1v)
2 Telmatochromis vittatus (1m-1v)
6 Synodontis sp. “polli white Zambia” (2m-4v)
Gebruikers-avatar
Dragonautilus7
50- Berichten
50- Berichten

Berichtdoor Jeppie » Ma 13 Mrt 2017 21:45

Veel te veel vis voor deze kleine bak !
Op de bodem gaat het een regelrechte oorlog zijn tussen de bewoners, deze hebben allen te weinig ruimte. Sommige vissen zullen de overhand nemen en andere zullen steeds tussen de stenen verscholen blijven.
Tanganyika-vis heeft te veel karakter om zomaar bij elkaar gepropt te worden.
De alen en Syno's gaan tijdens de nacht, als de andere bewoners in rust zijn, de boel flink verstoren. Met constante stress voor de bewoners en uiteindelijk ziekte.

Mogelijk lees je liever andere "adviezen" op ander fora, maar je komt er snel zelf achter dat dit visbestand geen "lang en gelukkig leven" beschoren is.
Jeppie
250+ Berichten
250+ Berichten

Berichtdoor Dragonautilus7 » Ma 13 Mrt 2017 22:32

Op andere fora krijg ik idd betere mindere aanvallende adviezen en voorstellen hoe ik het best men bestand aan pas en welke andere vissen een optie zijn en ook de hoeveelheid vis per soort die kan.
Meer opbouwende reacties dus.
Ik vraag hier raad voor een reden en veel voorstellen over hoe het beter kan en wat ik het best aan pas en welke vissen heb ik hier jammer genoeg nog niet gehoord.
Gebruikers-avatar
Dragonautilus7
50- Berichten
50- Berichten

Berichtdoor Shagster » Ma 13 Mrt 2017 23:08

Met alle aanvallende adviezen???

1: je hebt 2 reacties
2: geen van beide vallen je aan maar zeggen gewoon eerlijk waar het op staat waarvan er 1 ondanks dat hij weinig kennis heeft van de tangs heel verbaasd stond te kijken van 50 stuks in jou bakkie.

Daarnaast, wat heb jij liever dat wij je naar alle eerlijkheid waarschuwen om te voorkomen dat je ellende krijgt of dat we je de hemel in prijzen met alle ellende en dode vissen van dien.

Wij stellen het welzijn van de vis zeer hoog. Dus vandaar wij aangeven hoe en wat en niet iemand naar zijn mond/gedachte praten om hem tevrede te houden.

En het is geen aanval op jou maar goed bedoelde reacties om te voorkomen dat jij veel ellende gaat krijgen in je bak
Gebruikers-avatar
Shagster
1500+ Berichten
1500+ Berichten

Berichtdoor Leon » Ma 13 Mrt 2017 23:19

Kijk anders eens op www.tanganyika.nl
Op het forum kun je veel voorbeelden van bakken en bijhorende bestanden vinden.
Maar dat gezegd hebbende lijkt ruim 30 vissen in een bak met deze inhoud me ook wel erg veel van het goede.
''Ik ben niet gek! Ik ben een vliegtuig........ En als je me niet gelooft dan stap je maar uit!''
Gebruikers-avatar
Leon
Moderator
Moderator

Afbeeldingen: 17
Artikelen: 9

Berichtdoor Dragonautilus7 » Ma 13 Mrt 2017 23:41

Bedankt Leon!
Ja daar heb ik ook gepost en daar heb ik goede reacties gekregen en opbouwende kritiek.
Ik ben al 5j bezig met aquaria en ik heb een aziatische biotoop en een zuid amerikaanse. Bij men vader heb ik een malawibak opgestart en bij dat laatste moet je er juist wat meer hebben voor de agressie in te tomen.
Ik weet ook wel dat het veel is maar het zijn de vissen die me boeiden.

Boven
-----
12 Paracyprichromis nigripinnis blue neon (5m-7v)

Midden
------

Bodem
------
1 neolamprologus tretocephalus (1m)
2 Mastacembelus ellipsifer (1m-1v)
6 Synodontis petricola (2m-4v)

Dit is men voorlopig bestand dat ik in gedachten heb met de raad van tanganyika.nl
Met 540l kun je wat doen maar vedervinnigen zullen jammer genoeg voor later zijn als ik mij een 2-3m bak aanschaf.

http://i64.tinypic.com/16gg7it.jpg

Dit is de gephotoshopte inrichting van men zelfgemaakte stenen met algen om een zo natuurlijk mogelijke omgeving te simuleren. Ik zal rechts wel nog wat hoger moeten stapelen denk ik voor de paras.
De zelfgemaakte stenen ben ik nu aan het zuren in een bak met regenwater en azijn met een pomp. De echte stenen dat ik gebruik liggen in een transparante bak met kalium en nitraat buiten in de zon om de algengroei te bespoedigen.
Het is een project waar ik men tijd voor neem.
Gebruikers-avatar
Dragonautilus7
50- Berichten
50- Berichten

Berichtdoor Shagster » Ma 13 Mrt 2017 23:57

Vind het nog steeds erg veel tangs voor jou bakje.

Weet niet of het bij tangs anders is. Maar echt lagen vissen werkt niet in een aquarium behalve bodem vissen dan. Dus lijkt mij een enorme drukte van jewelste.

Ook qua inrichting lijkt me het wat kaal en weinig schuilplaatsen, maar goed ik ken de vissen niet die je wilt dus kan maar zo zijn dat ze die niet nodig zijn.
Gebruikers-avatar
Shagster
1500+ Berichten
1500+ Berichten

Berichtdoor Dragonautilus7 » Di 14 Mrt 2017 0:22

Ja rechts ga ik nog wat meer moeten stapelen. Ik heb open plaatsen zand nodig voor de bodembewoners. Ik heb 2 slakkenkerkhoven voor de slakkenhuiscichliden om de territoria wat te verdelen.
Eens alles in de bak zit zal ik het nog beter kunnen zien waar ik nog aanpassingen zal moeten doen.
Ja tanga is wat zoeken. Sommige vissen kunnen perfect bij elkaar terwijl anderen elkaar kapot maken vandaar dat de caudopunctatus er uit is. Die is veel te territoriaal en zou men alen en synodontissen lastig vallen.
De similissen zijn slakkenhuiscichliden die maar 4-5 cm groot worden en een kolonie vormen en die in groep verdedigen. Die blijven ook in de buurt van hun slakkenkerkhof. Terwijl de synos, en calvussen zich meer in de rotsen zullen ophouden.

De paras kunnen nog veranderen naar brienis mssn omdat die juist meer nood hebben aan de open ruimte rechts dus daar ben ik nog niet aan uit.
Het duurt nog zeker meer dan een maand eer er vissen in komen dus ik neem men tijd en alle ideeën zijn welkom.
Ik ben in het totaal al paar maanden bezig aan het meubel en de aquarium en de inrichting. Ik neem graag men tijd er voor zodat men vissen het zo goed mogelijk hebben.

maar ik kan je reactie wel verstaan. Ik zie ook aquariums passeren van 60l met een goudvis in , 1 maanvis, 20 guppen , een clownbotia en nog een zilverhaai en dat is idd enorm frustrerend.

Ik heb al vel research gedaan op het internet qua tanganyika maar niets gaat nog altijd boven mensen met ervaring.

De vedervinnigen kunnen volgens internet al vanaf een bak van 500l. Ik wou heel graag de benthochromis tricoti maar dat is enkel maar wildvang blijkbaar en ik kan het niet over men hart krijgen om ze te laten vangen in het meer om ze dan in een aquarium te plaatsen die heel nipt of zelfs iets of veel te klein is.

Dus alle raad en ervaring is welkom.
Gebruikers-avatar
Dragonautilus7
50- Berichten
50- Berichten

Berichtdoor Shagster » Di 14 Mrt 2017 9:38

Ff 1 tip alvast tussen door. Het is handiger en beter om niet naar het aantal liters te kijken maar naar de kant lengte in veel gevallen. Merendeel van de vissen hebben ruimte nodig om te zwemmen en niet om de slag weer te moeten draaien zeg maar.
Gebruikers-avatar
Shagster
1500+ Berichten
1500+ Berichten

Berichtdoor Jeppie » Di 14 Mrt 2017 10:21

Dragonautilus7 schreef:Op andere fora krijg ik idd betere mindere aanvallende adviezen en voorstellen hoe ik het best men bestand aan pas en welke andere vissen een optie zijn en ook de hoeveelheid vis per soort die kan.
Ik vraag hier raad voor een reden en veel voorstellen over hoe het beter kan en wat ik het best aan pas en welke vissen heb ik hier jammer genoeg nog niet gehoord.

Dit is een typische reactie van iemand die zijn huiswerk nog niet gemaakt heeft, nog weinig tot niets ingelezen heeft, en verwacht dat anderen dat voor hem maar even doen.
Je komt hier geen "raad" vragen, je wilt gewoon dat anderen een visbestand voor je bedenken.
Als je wel wat informatie zou hebben gesprokkeld, had je zowiezo geweten dat voorgestelde visbestand fout is.

Er is geen beter of opbouwend advies voor iemand, dan gewoon de waarheid te zeggen, of deze persoon dit nu graag hoort of niet. Heel veel mensen beginnen aan een aquarium zonder echt te weten waar ze mee bezig zijn. Dit gaat steeds ten koste van de vissen. En dit laatste zie ik nu eenmaal te vaak gebeuren, tonnen vissen eindigen in de vuilbak omdat hun eigenaren onervaren zijn of te koppig.

Fora waar enkel "mainstream" reacties te lezen vallen...tja, die zijn er bij de vleet.
Jeppie
250+ Berichten
250+ Berichten

Berichtdoor Dragonautilus7 » Di 14 Mrt 2017 11:36

Jeppie schreef:
Dragonautilus7 schreef:Op andere fora krijg ik idd betere mindere aanvallende adviezen en voorstellen hoe ik het best men bestand aan pas en welke andere vissen een optie zijn en ook de hoeveelheid vis per soort die kan.

Dit is een typische reactie van iemand die zijn huiswerk nog niet gemaakt heeft, nog weinig tot niets ingelezen heeft, en verwacht dat anderen dat voor hem maar even doen.
Je komt hier geen "raad" vragen, je wilt gewoon dat anderen een visbestand voor je bedenken.
Als je wel wat informatie zou hebben gesprokkeld, had je zowiezo geweten dat voorgestelde visbestand fout is.

Er is geen beter of opbouwend advies voor iemand, dan gewoon de waarheid te zeggen, of deze persoon dit nu graag hoort of niet. Heel veel mensen beginnen aan een aquarium zonder echt te weten waar ze mee bezig zijn. Dit gaat steeds ten koste van de vissen. En dit laatste zie ik nu eenmaal te vaak gebeuren, tonnen vissen eindigen in de vuilbak omdat hun eigenaren onervaren zijn of te koppig.

Fora waar enkel "mainstream" reacties te lezen vallen...tja, die zijn er bij de vleet.

Lol ik heb veel research gedaan en me genoeg ingelezen en heb al 5j ervaring met andere biotopen. Dit soort reacties verzieken dus een forum.
Had ik niets van research gedaan dan had ik zelf de namen niet geweten en ook de andere info die ik hier gegeven heb. Lees eens goed zou ik zeggen!!
Gebruikers-avatar
Dragonautilus7
50- Berichten
50- Berichten

Berichtdoor Dragonautilus7 » Di 14 Mrt 2017 11:38

Shagster schreef:Ff 1 tip alvast tussen door. Het is handiger en beter om niet naar het aantal liters te kijken maar naar de kant lengte in veel gevallen. Merendeel van de vissen hebben ruimte nodig om te zwemmen en niet om de slag weer te moeten draaien zeg maar.

Thx en ja idd vandaar dat de vedervinnigen geen opties zijn omdat het echte zwemmers zijn. Dat zal zijn voor als er een 3m bak komt in de toekomst.
Maar voor de moment ben ik al tevreden met men 4 bakken :)
Gebruikers-avatar
Dragonautilus7
50- Berichten
50- Berichten

Berichtdoor Shagster » Di 14 Mrt 2017 11:55

Dragonautilus7 schreef:
Jeppie schreef:

Lol ik heb veel research gedaan en me genoeg ingelezen en heb al 5j ervaring met andere biotopen. Dit soort reacties verzieken dus een forum.
Had ik niets van research gedaan dan had ik zelf de namen niet geweten en ook de andere info die ik hier gegeven heb. Lees eens goed zou ik zeggen!!

Met alle respect maar geef jevie helaas wel gelijk. En hoe jij zijn reactie behandeld vind ik dan net zo verzieken van een forum.

We kunnen hier normaal met mekaar om gaan ook al zijn we het niet eens en vallen er soms hardere woorden. Zolang deze maar met respect zijn voor de persoon aan de andere kant moet dat kunnen... maar dit dus niet.

Daarnaast zeg je dat je veel ervaring hebt met andere biootopen en dat zal vast. Maar dan nog is de malawi biotoop weer heel anders en heeft jou ervaring met andere biotopen er niks mee van doen.

Dat je dan weet hoe je aqaria moet houden wel.

Maar ook op mij kwam en kom je het zelfde over zoals jevie dat zei.

Reden vooral omdat je zo maar met 50 stuks wil beginnen en zio'n leeg aquarium hebt. Dat komt op ons toch echt over dat je je veel te weinig hebt in gelezen over de biotoop en de vissen.

Dat je alle namen kent allemaal leuk en aardig die kan ik ook opzoeken en neer zetten. Ken ook veel namen van vissen en malawi maar dat wil niet zeggen dat ik weet van elke soort hoe hun gedrag is enzo.

En juist dat is belangrijk welke eissen hebben de vissen, welk gedrag hebben ze. Hoe zijn ze tegen over andere vissen, hoe veel ruimte zijn ze nodig, welk voer en noem zo maar op.

Als je dat allemaal zou weten dan zou je niet eens het getal 50 hebben genoemd. Zelfs ik al non tang kennen weet al dat 50 zelfs 35 stuks erg veel is op een 500L bak

Ongeacht de grote van ze hebben ze allemaal wss andere eissen. En dat moet ook nog eens bij mekaar passen.

Let wel,

Ik zeg dit omdat wij jou willen helpen erbij en niet willen afkraken maar wel eerlijk willen zijn. En je kunt niet eerlijk zijn als je er niks van zegt. En soms zullen daar harde ( lees duidelijke ) woorden bij vallen.

Maar niemand hier zal jou daarom niet gaan helpen. Zelfs jevie zal met al zijn kennis ondanks jou woorden je raad en advies geven.

Op andere forums zullen velen niks zeggen omdat het ze niet boeit en alleen maar aandacht willen voor hun eigen bak. Hier is dat dus minder. Toen ik begon met malawi wist ik er ook geen bal van. Dankzij ervaren forum leden veel geleerd en op gestoken en ook zelf dingen opgedaan natuurlijk. Maar zonder hun was het begin zeker gedoemd geweest te mislukken.

Dus nogmaals vat het niet op als aanval op de persoon of op je bak. Maar het je willen helpen en wijs maken dat sommige dingen gewoon niet kunnen en wij je daarbij adviseren en aangeven hoe en wat.
Gebruikers-avatar
Shagster
1500+ Berichten
1500+ Berichten

Volgende

Terug naar Tanganyika