Het Forum voor de liefhebbers van Malawi Cichliden...

Tanganyika

Onderwerpen over het Tanganyika biotoop en de cichliden ervan.

Tanganyika

Berichtdoor H.gosker » Vr 07 Mrt 2014 21:45

Al is dit een Malawi forum, toch zullen hier ook Tanganyika kenners zitten. Ik heb een lege bak die ik als Tanganyika bak wil inrichten. Het is een panorama bak, 2m lang, 60 hoog, een dikke 650L. Ik heb een idee, maar ben benieuwd naar jullie mening. Achterwand wordt wss HS stone grey (d. Grijs), bodem fijn wit filterzand, veel rotspartijen van grijze breuksteen. Ik heb al een eheim prof 3 2080 en daar wil ik een eheim classic 2217 bijzetten. 2 x 300 wt verwarming. Voor de vissen 7 Frontosa's, een stuk of 8 Neolamprologus leleupi's, en een groepje Synodontis (petricol?). Is dat een mooi bestand of moet/kan er wat bij/af?
H.gosker
50- Berichten
50- Berichten

Dit forum wordt gesponsord door:

AquaforA

Het forum voor en door liefhebbers

Re: Tanganyika

Berichtdoor Rick_Meijdam » Za 08 Mrt 2014 0:16

Hoe diep is de bak, iets van 55 cm? Persoonlijk zou ik Cyphotilapia frontosa liever in een diepere bak (70/80 cm) zien zwemmen. De soort kan tenslotte een lengte van meer dan 30 cm bereiken en is qua bouw vrij fors.
Gebruikers-avatar
Rick_Meijdam
Ere Lid
Ere Lid

Afbeeldingen: 62
Artikelen: 79

Berichtdoor H.gosker » Za 08 Mrt 2014 11:15

Zijkanten smaller en in het midden dieper (panorama). Overal diep is mss ideaal, maar de vraag is of het echt niet kan. Ook meningen mbt samenstelling visbestand zelf zijn welkom. Ik zelf bedacht later dat ik de malawi Labidochromis Caeruleus Yellow mooier vind dan de Leleupi, wordt ookmiets groter dacht ik. Ik hoef niet per se of Tanganyika of Malawi: door elkaar mag ook mits ze natuurlijk wel samen kunnen...
H.gosker
50- Berichten
50- Berichten

Berichtdoor Rick_Meijdam » Za 08 Mrt 2014 12:12

H.gosker schreef:maar de vraag is of het echt niet kan.

Die vraag kan ik helaas niet beantwoorden. Er is geen vaste universele grens te trekken bij welke maat bak de soort mag worden gehouden. Meningen verschillen nu eenmaal, ik kan je slechts de mijne geven: Ik persoonlijk zou in deze maat bak geen C. frontosa houden.

Voor wat betreft het visbestand zelf heb ik tevens enige angst dat Neolamprologus leleupi wel eens ten prooi kan vallen aan volwassen C. frontosa. Datzelfde geldt overigens ook voor de Labidochromis caeruleus.
Gebruikers-avatar
Rick_Meijdam
Ere Lid
Ere Lid

Afbeeldingen: 62
Artikelen: 79

Berichtdoor tanganyikafreak » Za 08 Mrt 2014 17:25

Nee, ik zou dit zeker niet adviseren
Helaas is deze bak toch te krap om fatsoelijk een groep frontosa's te behuizen
Een groep gibberosa's (lees: ietsjes kleinere soort) zou misschien kunnen, maar dan nog is het krap aan hoor
Hou er rekening mee dat deze rustig ogende vissen desondanks een territorium hebben en volwassen mannen kunnen best knallen, als er een 'meningsverschil' is in de bak
Wat betreft medebewoners, hier kan ik vrij kort over zijn
Er kan maar zat bij, maar zolang een soortje groot genoeg is om in de bek te passen, blijft het een risico
Cyphotilapia blijven hindernis rovers, maar ze zijn aardslui
In de natuur zijn ze 's ochtends als eerste 'wakker' en pakken juist dán de soorten die ze overdag niet te pakken kunnen krijgen, omdat deze nog groggy zijn van de nacht
En ik ken een enkeling die op een dergelijke wijze de nodige (erg dure) soorten verloren zijn
tanganyikafreak
250+ Berichten
250+ Berichten

Berichtdoor H.gosker » Za 08 Mrt 2014 19:24

Dank voor de input! Mss dan toch geheel Malawi, want een grotere bak komt er niet in. En daarmee gaan we verder in dit lijntje: viewtopic.php?f=4&t=25125&e=0
H.gosker
50- Berichten
50- Berichten

Berichtdoor tanganyikafreak » Za 08 Mrt 2014 21:17

Graag gedaan ;)
tanganyikafreak
250+ Berichten
250+ Berichten

Terug naar Tanganyika