Het Forum voor de liefhebbers van Malawi Cichliden...

Tropheus soorten van JMB

Onderwerpen over het Tanganyika biotoop en de cichliden ervan.

Re: Tropheus soorten van JMB

Berichtdoor svennie » Ma 18 Mrt 2013 21:10

Als je niet 100% zeker bent of te weinig ervaring hebt, dan kan je er beter niet aan beginnen. Het zijn zeker geen beginnersvissen.
Gebruikers-avatar
svennie
Ere Lid
Ere Lid

Afbeeldingen: 17

Dit forum wordt gesponsord door:

AquaforA

Het forum voor en door liefhebbers

Berichtdoor Shayman » Ma 18 Mrt 2013 23:04

ymestdag schreef:oei oei, en nu was ik net overtuigd van mijn keuze, nu doe je toch echt wel weer twijfelen.

Ik kan ook heel moeilijk iemand met ervaring met deze soorten vinden hier in België

Ik weet waarschijnlijk maar half ( of zelfs minder) waar ik zou aan beginnen.
Pff! Weet je, ik wil niet graag een advies geven over iets waar ik zelf geen ervaring mee heb maar ik heb me een beetje ingelezen om een groepje daarvan te houden maar ik zag best wel veel zaken als ziekte en gevoeligheid en ik heb het gewoon even op een zijspoor geparkeerd.

Ik heb wel genoeg bakken en vissen in m'n poten gehad maar ik weet ook dat ik soms even een weekend even geen tijd voor de vissen heb en soms ben ik ook een paar dagen van huis weg en ik heb het daarom nooit serieus overwogen dus ik wou je wel even waarschuwen.
Gebruikers-avatar
Shayman
6000+ Berichten
6000+ Berichten

Afbeeldingen: 16
Artikelen: 1

Berichtdoor ymestdag » Di 19 Mrt 2013 19:18

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Ik ga het idee van de tropheus uit mijn hoofd zetten en eerst een goed draaiend MBuna aquarium proberen op te starten.

Wat mij betrefd , mag een slotje op dit topic.
alle begin is moeilijk , en zeker als je een eeuwige twijfelaar bent.
Gebruikers-avatar
ymestdag
250+ Berichten
250+ Berichten

Afbeeldingen: 6

Berichtdoor Serge » Za 23 Mrt 2013 12:41

Lijkt me een goed plan. Bovendien, ik kan niet in je portemonnee kijken, maar reken op minimaal 200 Euro voor een nakweek groep van 20 stuks, en 400 Euro of meer voor wat grotere exemplaren. En dan hebben we het nog bij lange na niet over wildvang. Sommige Tropheus soorten gaan weg voor 40 Euro per stuk... als je er dan 20 inééns moet hebben heb je het al over een uitgave van 800 Euro. Da's toch wel een serieus bedrag :shock:
Gebruikers-avatar
Serge
Ere Lid
Ere Lid

Afbeeldingen: 15
Artikelen: 55

Berichtdoor coenb » Za 23 Mrt 2013 21:21

Even om zeker te zijn.... heb veel ervaring met tanganyika. Maar voor tropheus moet je inderdaad discipline en zorgvuldigheid bewaren. Verkeer voeren -> verliezen, verkeerde populatie -> verliezen. Maar als je deze vis echt leuk vindt EN je hebt wat geld (zijn duur als je ze in de winkel koopt, klein bij prive kwekers zijn veel voordeliger) En je leest je in (bv tnaganyika.nl/tropheus gedeelte) dan kun je het doen. Als het alleen om de kleur gaat kun je denk ik bij de Malawi "terecht".......
Gebruikers-avatar
coenb
2500+ Berichten
2500+ Berichten

Afbeeldingen: 2

Berichtdoor nicholas » Ma 20 Mei 2013 13:15

Ik wilde ook graag tropheus in mijn bak hebben. Ik heb veel advies ingewonnen bij hansb en JMB Ciclids.
Zolang je je blijkbaar aan bepaalde voorwaarden houdt, is het geen probleem.
Maar daar moet je je dan ook strict aan houden!
Zoals: bakmaat in orde, waterwaardes goed, goede en voldoende filtering, inrichting goed ( zodat er genoeg territoria kunnen worden geclaimd ), groep vanaf 15 stuks, strict aan de juiste voeding vasthouden ( spirulina ), en regelmaat.
Verder niet in de bak gaan liggen rommelen ( dus geen inrichting veranderen etc ).
Ik ben niet ervaren, maar ik heb alle adviezen opgesnoven en uitgevoerd. Tot nu toe hebben mijn tropheus het prima naar de zin, kleuren goed, groeien goed.
En ik verander nu dus helemaal niets. Enige wat ik doe is elke week water verversen.
Ik denk dat het heel goed kan, maar je moet je wel erg goed laten informeren.
Gebruikers-avatar
nicholas
200+ Berichten
200+ Berichten

Berichtdoor nicholas » Ma 20 Mei 2013 13:26

Inmiddels zul je overigens wel andere vissen hebben aangeschaft :D
Ben een beetje laat met mijn reaktie!
Gebruikers-avatar
nicholas
200+ Berichten
200+ Berichten

Berichtdoor ymestdag » Ma 03 Jun 2013 12:19

Nee hoor, het zullen Tropheus duboisi maswa worden.

Alle info is welkom
Gebruikers-avatar
ymestdag
250+ Berichten
250+ Berichten

Berichtdoor Alentejo » Ma 03 Jun 2013 13:39

Dag Yves,

Ik vernam dat je jouw Tropheus besteld hebt bij Jorg van Aquarium Center Belgium. Veel succes er mee !
Ad Koning geeft binnenkort een nieuw boek uit over Tropheus. Neem eens een kijkje op de webiste van Cichlid Press.
Groeten,

Piet uit Gent.
Alentejo
50+ Berichten
50+ Berichten

Berichtdoor ymestdag » Ma 03 Jun 2013 17:06

Alentejo schreef:Dag Yves,

Ik vernam dat je jouw Tropheus besteld hebt bij Jorg van Aquarium Center Belgium. Veel succes er mee !
Ad Koning geeft binnenkort een nieuw boek uit over Tropheus. Neem eens een kijkje op de webiste van Cichlid Press.
Groeten,

Piet uit Gent.

Dag Piet,

Dat klopt, Jorg had me al verteld over je bak. Ik had het boek al gevonden, maar er komt geen Nederlandstalige versie van, dus dan maar de Engelse bestellen binnenkort.

De naam is YOURI trouwens, niet Yves.

Mvg,

YOURI
Gebruikers-avatar
ymestdag
250+ Berichten
250+ Berichten

Berichtdoor robbie-79 » Di 04 Jun 2013 16:33

Ik heb 1 jaar lang heel succesvol een groep van 25 tropheus sp red kachese in een 1.85x55x55 gehouden. Ik zelf heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad, ben met een halfwas F1 groep begonnen en had nog 5 synodontis lucipines als bijvis. Er zijn wel wat kleine spelregels welke Serge al heeft neergezet. Ik voerde echt alleen maar OSI spirulina vlokken en niks maar dan ook helemaal niks anders. Je moet een grote groep ineens introduceren in de bak. Later exemplaren toevoegen gaat vrijwel nooit goed. In het begin wordt de rangorde beslecht. Ik heb dit gewoon zijn gang laten gaan. Er waren een paar zwakkere exemplaren die er zo nu en dan flink van langs kregen, maar omdat de groep groot is kunnen ze gemakkelijk opgaan in de groep en aan de belager ontkomen. Daarnaast had ik in het begin een aantal iets minder sterke mannen die de alfa man probeerden van zijn troon te stoten. Nadat deze pogingen gestaakt werden keerde de rust in de bak. Hierna heb ik nagenoeg geen gedoe meer gehad. Vanwege een verhuizing moest ik helaas afstand doen van de groep.

Tropheus houden is echt wel mogelijk, mits je je aan een aantal spelregels houdt en voorzorgsmaatregelen neemt, voor als er toch problemen ontstaan. Het is echt zeer boeiend om het schouwspel te volgen omdat je echt groepsgedrag krijgt, met rangordes e.d.

Je zegt liever niet naar een ander forum te willen verhuizen, maar ik zou je toch sterk aanraden om even bij de buren te kijken. www.tanganyika.nl. Daar hebben ze speciaal een tropheus sectie waar je zeer veel info vind over het houden van tropheus.
robbie-79
1000+ Berichten
1000+ Berichten

Berichtdoor ymestdag » Wo 05 Jun 2013 19:13

Bij de buren ben ik reeds aanwezig.

Heb hun sectie ook al meermaals gelezen.

Alle boeken van ad konings en peter schupke heb ik ook, heb ik allemaal al gelezen.

Kan je mij de best te voorziene medicijn namen doorgeven en waarvoor ze dienen ?
Gebruikers-avatar
ymestdag
250+ Berichten
250+ Berichten

Berichtdoor The name is Neo » Di 11 Jun 2013 12:46

ymestdag schreef:Het wordt waarschijnlijk een groep van 20 à 25 tropheus sp. Ikola.

Enig idee bij wie ik die zou kunnen kopen?

Jmb heeft ze zitten en aquabeek
Why so Serious..??
Gebruikers-avatar
The name is Neo
2500+ Berichten
2500+ Berichten

Berichtdoor ymestdag » Di 11 Jun 2013 18:33

Heb ondertussen een mooie groep van 26 Tropheus Duboisi Maswa aangekocht.

Hoop dat ik er Hans en Joep niet te veel mee teleurstel.

Ik ga hun hulp nog nodig hebben.
Gebruikers-avatar
ymestdag
250+ Berichten
250+ Berichten

Berichtdoor hansb » Za 15 Jun 2013 12:30

Nee hoor Yves, natuurlijk niet, vrijheid blijheid, wij zijn niet zo van dat, als je hulp, info of ander zins nodig hebt, je kunt ons altijd mailen en/of bellen !!!!!
Laatst gewijzigd door hansb op Za 15 Jun 2013 12:32, in totaal 1 keer gewijzigd.
hansb
600+ Berichten
600+ Berichten

Afbeeldingen: 5

VorigeVolgende

Terug naar Tanganyika