Het Forum voor de liefhebbers van Malawi Cichliden...

Multifasciatus uitvangen ?

Onderwerpen over het Tanganyika biotoop en de cichliden ervan.

Multifasciatus uitvangen ?

Berichtdoor Hpeemen » Ma 12 Nov 2012 19:58

Beste Tanganyika liefhebbers,

Ik ben een nieuweling in dit vak en begonnen met een 60cm bakje met 2 koppeltjes Multi's. Ik heb er veel plezier van en ik moet zeggen het gaat heel goed.
De kweek gaat boven verwachting. M'n bakje is bezaait met jonge visjes.
Bij de geringste beweging zit alles natuurlijk in de slakkenhuizen.
Mijn vraag is nu: kan iemand mij een handige manier aan de hand doen om die kleintjes er uit te vangen zonder dat ik de hele bak moet molesteren?
Ik wil natuurlijk zo weinig mogelijk gestress in de bak.
Welke ervaren kweker kan mij hierbij van advies dienen.
Bedankt alvast. :)
Groet
Gorrie
Hpeemen
50- Berichten
50- Berichten

Dit forum wordt gesponsord door:

Aquaria Veldhuis

De Ossenboer 10
7547 SJ Enschede
tel: 053-4315020

Re: Multifasciatus uitvangen ?

Berichtdoor svennie » Di 13 Nov 2012 18:10

Je kan een reservebakje nemen en je vult dit met water uit je aquarium. Op de bodem leg je dan lege schelpen, ongeveer 10 tot 15 cm hierboven bevestig je een rooster met mazen waar de volwassen vissen niet doorgeraken over de hele breedte en lengte van de bak. Bovenop dit rooster leg je dan de schelpen die je uit je bak haalt, met de visjes er nog in uiteraard. De kleintjes kunnen dan door het rooster naar de schelpen die op de grond liggen en de volwassen exemplaren die kunnen enkel gebruik maken van de schelpen boven het rooster. Volgens het principe van het gekende afzetbakje voor levendbarenden als het ware.
Op deze manier krijg je de meeste kleintjes er wel uit. De volwassen dieren kan je dan nadien met schelp terug in je bak plaatsen.
Gebruikers-avatar
svennie
Ere Lid
Ere Lid

Afbeeldingen: 17

Berichtdoor Hpeemen » Do 15 Nov 2012 18:28

Bedankt voor je reactie Svennie. Beetje bewerkelijk dat wel, maar ik zie d'r wel wat in.... Ik ga weer 'ns knutselen.
Heeft iemand anders misschien nog een andere methode ? ik ben overal voor in.... Ik hoor het graag.
Hpeemen
50- Berichten
50- Berichten

Berichtdoor coenb » Vr 22 Mrt 2013 19:58

Een belangrijkste laatste stap is hoe krijg je die kleine dan weer uit de schelpen om ze "door te geven". :twisted:
Wat ik altijd deed is kijken in welke schelpen de vissen die ik eruit wil hebben gaan zitten. Ik heb een grote witte emmer gevuld met water en op de bodem kleine rolletjes pvc. Net onder het wateroppervlakte heb ik met gaas een raamwerk gemaakt. Ik haal de slakkenhuisjes uit de bak en leg ze op het gaas neer. De vissen komen er na een tijdje uit en zwemmen naar beneden. Na het verwijderen van alle huisjes, gaas en pvc kan ik uitvangen wat ik wil.....
Gebruikers-avatar
coenb
2000+ Berichten
2000+ Berichten

Afbeeldingen: 2

Berichtdoor Cadycat » Ma 01 Apr 2013 18:15

coenb schreef:Een belangrijkste laatste stap is hoe krijg je die kleine dan weer uit de schelpen om ze "door te geven". :twisted:
Wat ik altijd deed is kijken in welke schelpen de vissen die ik eruit wil hebben gaan zitten. Ik heb een grote witte emmer gevuld met water en op de bodem kleine rolletjes pvc. Net onder het wateroppervlakte heb ik met gaas een raamwerk gemaakt. Ik haal de slakkenhuisjes uit de bak en leg ze op het gaas neer. De vissen komen er na een tijdje uit en zwemmen naar beneden. Na het verwijderen van alle huisjes, gaas en pvc kan ik uitvangen wat ik wil.....

Yep, zo deed ik het ook, kost wel tijd, want ze zijn slim, maar je vangt ze er wel mee.. :wink:
Cadycat
50- Berichten
50- Berichten

Terug naar Tanganyika